Case: Frokostmiddage på restaurant Højgården skaber mindeværdige oplevelser for beboere i Vesthimmerlands Kommune
I Vesthimmerlands Kommune inviterer plejecentret Højgården beboerne på restaurant hver tredje uge. Det er plejecentrets forsamlingshus, som danner rammen for restaurantoplevelsen, der skaber forventningsglæde blandt beboerne – en oplevelse af “at komme i byen” og skabe gode minder.
Hver tredje uge slår Restaurant Højgården – som initiativet er blevet navngivet – dørene op for plejecenter Højgårdens beboere, som kommer forbi til en frokostmiddag. ”Restauranten” er placeret i plejecentrets forsamlingshus, som ligger afsides fra plejecenterets forskellige afdelinger. På den måde kommer beboerne ud af deres vante omgivelser og får fornemmelsen af at komme ud i byen. Formålet med Restaurant Højgården er at give beboerne en god og anderledes oplevelse at samles og tale om.
Oplevelsen starter allerede 2-3 uger før restaurantbesøget, hvor køkkenpersonale deler invitationer ud til beboerne. Én afdeling på plejecentret inviteres ad gangen, således at 15-20 beboere er på restauranten samtidigt. På den måde sikrer køkkenpersonalet, at de kan være mest muligt nærværende for beboerne. Eksempelvis forsøger det køkkenpersonale, der agerer som tjenere, at have øjenkontakt med hver beboer og sætte sig på hug ved siden af dem, når beboeren bestiller mad. Beboerne kan vælge mellem tre forretter, tre hovedretter og tre desserter , der fremgår af et menukort, som køkkenpersonalet har lavet til dagen. Menuen varierer, men der er altid kræset ekstra for maden på restauranten. Til maden kan beboerne slukke tørsten i 12 forskellige drikkevarer, som de bestiller, mens køkkenet klargør beboernes madbestillinger.
Personalet kredser for beboernes sanser
På selve dagen for restaurantbesøget bliver forsamlingshuset pyntet op til fest. Et langbord bliver dækket med farverige servietter, spiselig bordpynt, lys og blomster. Køkkenpersonalet er iklædt t-shirts med restaurantens logo og tager samlet imod beboerne. I dagens anledning tager beboerne fint tøj på, og plejepersonalet skifter arbejdstøjet ud med tøj fra deres private klædeskab. Imellem retterne synger restaurantens gæster fællessang fra et sanghæfte , som køkkenpersonalet har udarbejdet på forhånd.
- Anja Isabelle Pedersen, ernæringsassistent og initiativtager til Restaurant Højgården
Restaurantbesøget skaber glæde hos beboerne både før, under og efter besøget. Det fortæller ernæringsassistent Anja Isabelle Pedersen. Eksempelvis vækker invitationen til restaurantbesøget en forventningsglæde hos beboerne. Det oplever medarbejderne tydeligt, når de taler med beboerne. Centerleder Lene Arved Nielsen tilføjer, at pårørende fortæller dem, at de er glade for, at deres kære kommer på restaurantbesøg.
- Lene Arved Nielsen, centerleder, plejecentret Højgården
Derudover styrker Restaurant Højgården det tværfaglige samarbejde på plejecentret, da køkken- og plejepersonalet går sammen om at planlægge en særlig oplevelse for plejecenterets beboere. Centerlederen forklarer, at det er med til at styrke dialogen mellem køkkenpersonale og plejepersonalet, hvilket højner den tværfaglige anerkendelse af hinandens arbejde.
Sådan planlægges og gennemføres Restaurant Højgården
Personalet udvikler restaurantens rammer
Før Restaurant Højgården kunne åbne dørene for første gang, var der et stort arbejde med at planlægge og fastlægge rammerne for dagen. Det kræver, at der fra ledelsesmæssig side bliver bevilget tid og ressourcer til, at køkkenpersonale og plejepersonale må bruge tid på at udvikle rammerne for restaurantoplevelsen.
Køkkenpersonalet planlægger restaurantoplevelsen
Inden restaurantbesøget står køkkenpersonalet for at udarbejde menuen, menukort, skaffe t-shirts samt sørge for bordopdækning, indbydelser og sanghæfter. Hvor det er muligt, forbereder køkkenpersonalet maden på forhånd, eksempelvis bliver islagkage og tarteletfyld tilberedt i dagene op til restaurantdagen, så køkkenpersonalet har tid til at kredse om beboerne på dagen. I planlægningen er køkkenpersonalet opmærksom på, hvilken afdeling der kommer på besøg, så de kan tage hensyn til beboernes behov.
Personalet evaluerer restaurantoplevelsen
Efter restaurantbesøget evaluerer køkkenpersonalet og plejepersonalet frokostens forløb. Køkkenpersonalet har eksempelvis erfaret, at der blev brugt for lang tid på at finde sange i salmebogen, og de har derfor udarbejdet et sanghæfte til fællessang mellem retterne. Den løbende tilpasning er vigtig for at kunne imødekomme beboernes behov og sikre, at arbejdsgangene er optimale.
Gode råd fra Restaurant Højgården
Sikr bred opbakning og samarbejde
Restaurant Højgården har stor opbakning fra både køkkenpersonale og plejepersonale, hvilket betyder, at alle prioriterer arbejdsopgaverne omkring restaurantbesøget. Det er vigtigt, at alle parter samarbejder og har blik for, at nogle beboere har særlige behov, som de skal tage hensyn til. Det er med til at sikre, at både køkkenpersonale og plejepersonale bakker op om og får restauranten til at leve på plejecentret.
Uvante rammer styrker restaurantoplevelsen
Restaurant Højgården tilbyder mere end blot en god trerettersmenu. Beboernes forventningsglæde starter allerede, når de taler med plejepersonalet om, hvad de skal have på af tøj og smykker, når de skal ud at spise. Det bliver en ekstraordinær oplevelse, netop fordi de klæder sig pænt på, og fordi spisesituationen foregår i andre omgivelser end afdelingens spisestue.
Lad plejecentret forme formatet
Det er vigtigt, at restaurantformatet bliver tilpasset plejecentrets rammer, når personalet går i gang med at iværksætte restaurantbesøg. På Restaurant Højgården har personalet blandt andet forholdt sig til, hvor mange beboere og køkkenpersonale de har for at afstemme, hvor ofte de kan tilbyde restaurantoplevelsen.