xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Borgergennemgang - redskaber til at arbejde med borgers trivsel

En borgergennemgang er en struktureret samtale for at forstå en borger bedre

18 JUN 2025

En borgergennemgang er en struktureret samtale, der kan hjælpe jer til at forstå en borger bedre og åbne op for nye handlemuligheder og indsatser. På den måde kan I arbejde mere systematisk med borgerens trivsel. 

Borgergennemgangen er en gennemgang af fem spørgsmål, der med udgangspunkt i vores øvrige redskaber, hjælper til at give et samlet billede af borgerens trivsel. De fem spørgsmål er følgende:

  1. Hvordan har borgeren det?
  2. Hvad ved vi om borgeren?
  3. Hvordan er det at være borgeren?
  4. Hvad har borgeren brug for?
  5. Hvad skal vi som medarbejdere gøre?

Sådan kan du bruge en borgergennemgang

Print guiden, som du finder via linket, og tag den med, når I har brug for at forstå en borger bedre. Det kan både være spontant i slutningen af en vagt eller struktureret ved triagemøder eller ved indflytning eller modtagelse af nye borgere.

Se også gerne filmen, der præsenterer metoden og forklarer, hvordan I bruger borgergennemgangen til at komme hele vejen rundt om borgerens trivsel. Filmen henvender sig primært til faglige ledere i ældreplejen, som gerne vil implementere borgergennemgangen. 

Filmens speak

I denne film skal du høre om en borgergennemgang og de redskaber, den bygger på.

En borgergennemgang er en struktureret samtale, der kan hjælpe jer til at forstå borgeren bedre og åbne op for nye handlemuligheder.

Borgergennemgangen kan derfor hjælpe jer med at arbejde systematisk med borgerens trivsel.

Når I bliver vant til at arbejde med borgergennemgangen, tager den ca. 30 minutter at gennemføre.

I en borgergennemgang bruger I flere redskaber, der kan hjælpe jer til at komme hele vejen rundt om borgeren.

Redskaberne er:

og i nogle tilfælde PDSA-cirklen

Vi anbefaler, at du ser Sundhedsstyrelsens øvrige film og materiale om hver af redskaberne, før du fortsætter.

En borgergennemgang kan bruges i flere situationer.

Det kan være:

  • Når I oplever adfærd, I ikke kan forstå, fx når det bliver svært for jer at hjælpe borgeren.
  • Som en fast gennemgang af borgerens trivsel, fx hver tredje måned.
  • Når en borger ikke trives, og I har brug for mere viden.
  • Eller når en borger flytter på plejehjem eller begynder at modtage hjemmepleje.

I kan også bruge borgergennemgangen på personalemøder og andre møder, hvor I allerede har faglige samtaler om borgerne.

Så hvordan laver I en borgergennemgang?

Det gør I med afsæt i Isbjerget. Isbjerget viser, at vi over vandet kun kan se borgerens adfærd. Vi skal dykke under overfladen for at finde de følelser og behov, som adfærden er udtryk for.

Husk altid at udelukke somatiske forhold, der kan påvirke borgerens adfærd og trivsel. Fx at borgeren har smerter.

Når I laver en gennemgang, svarer I på fem spørgsmål, der gør dig klogere på borgeren og hjælper jer med at arbejde med borgerens trivsel.

Første spørgsmål er: Hvordan har borgeren det?

  • I starter med at beskrive borgerens synlige adfærd. Det er den del af isbjerget, der er over vandet.
  • Derefter ser I på, hvordan borgerens trivsel er. Her bruger I Trivselskarret til at vurdere borgerens trivsel og behovet for at få karret fyldt op. Hvad der skal fyldes i Trivselskarret for at skabe mere trivsel hos borgeren, får I mere viden om gennem de næste spørgsmål.

Andet spørgsmål er: Hvad ved vi om borgeren?

  • Her tager vi udgangspunkt i de fem faktorer og bliver klogere på borgerens biografi, personlighed, helbred, kognitive funktioner og sociale forhold.
  • Det fortæller jer noget om, hvad der påvirker borgerens adfærd.

Tredje spørgsmål er: Hvordan er det at være borgeren?

  • Her laver I et perspektivskifte
  • Ved at se situationen fra borgerens perspektiv kan I blandt andet få en forståelse af, hvad borgeren prøver at fortælle os, hvad borgeren håber at opnå med det, han siger eller gør, eller hvad borgeren kunne tænke sig, at vi gjorde eller sagde.

Fjerde spørgsmål er: Hvad har borgeren brug for?

  • Her er det Blomsten, I tager fat i.
  • Den hjælper jer til at genkende borgerens psykologiske behov for Tilknytning, Trøst, Identitet, Beskæftigelse, Inklusion.
  • Her kan I få øje på, hvilke behov I allerede opfylder, og hvilke I kan arbejde på for at skabe mere trivsel for borgeren.

Femte spørgsmål er: Hvad skal vi som medarbejdere gøre?

  • De første fire spørgsmål har gjort jer klogere på borgerens behov.
  • Med udgangspunkt i den viden, I har fået, planlægger I nu, hvordan I bedst muligt hjælper borgeren til at trives.
  • Her kan I fx bruge PDSA-cirklen.
  • Det er vigtigt, at I aftaler, hvilke tiltag I vil igangsætte hos borgeren og får kommunikeret det til alle medarbejdere i alle vagtlag.
  • I skal også aftale, hvornår I vil følge op på indsatsen for at se, om der skal justeres eller prøves noget andet af.

Når I laver en borgergennemgang, svarer I altså på fem spørgsmål, der gør dig klogere på borgeren og hjælper jer til at arbejde med borgerens trivsel.

I kan bruge borgergennemgangen på alle borgere og til løbende at have fokus på og arbejde med borgernes trivsel.

Husk også, at I kan se Sundhedsstyrelsens øvrige film og materiale om hver af redskaberne.