Organisering
Hvordan organiserer I bedst ældreplejen i lyset af ældrelovens krav om helhedstænkning, fleksible forløb og tværfagligt samarbejde? Her kan du bl.a. læse om forskellige kommuners erfaringer med at etablere faste teams i ældreplejen.
Måden I organiserer ældreplejen på, har stor betydning for, om I lykkes med at skabe helhed og sammenhæng i borgernes forløb. Jeres organisering skal støtte en helhedsorienteret tilgang, hvor tværfaglige, faste medarbejdere samarbejder om at levere hjælp med udgangspunkt i den enkelte borgers ønsker og behov.
Når I tilrettelægger og udfører helhedspleje, er det vigtigt, at I tager afsæt i fire centrale principper:
- Se på hele borgerens livssituation – ikke kun konkrete opgaver.
- Arbejd tværfagligt og brug hinandens styrker.
- Skab kontinuitet og fleksibilitet med så få forskellige medarbejdere i hjemmet som muligt.
- Giv borgeren medbestemmelse og mulighed for løbende indflydelse på hjælpen.
Teamorganisering og tværfagligt samarbejde er vigtigt for, at du kan udøve effektiv faglig ledelse. De gør det nemlig muligt at følge tættere op, koordinere og udvikle medarbejdernes kompetencer i praksis.
Faste teams
Faste teams er en måde at organisere plejen og omsorgen for ældre borgere på ud fra et helhedsorienteret og tværfagligt perspektiv. Hvad enten de kaldes faste, selvstyrende eller tværfaglige teams har de det til fælles, at der er fokus på at styrke borgerens selvbestemmelse og oplevelse af kontinuitet.
De senere år har flere danske kommuner med afsæt i deres lokale kontekst udviklet, afprøvet, og tilpasset egne versioner af faste teams som organisationsform, som ikke er bundet til en fast model.
Fordele ved faste teams
På tværs af de forskellige erfaringer tegner sig nogle gennemgående fordele ved at arbejde med faste teams, fx:
- Borgerne oplever øget kontinuitet og dermed øget faglig kvalitet
- Det tværfaglige samarbejde styrkes
- Medarbejderne får øget fagligt ansvar og frihed til at tilrettelægge og organisere arbejdet
- Medarbejderne oplever generelt øget medarbejdertrivsel og arbejdsglæde og mindre sygefravær.
Hvis du vil have indsigt i, hvad borgere og pårørende tænker om at modtage hjælp i faste teams, så dyk ned i den analyse, som VIVE har udarbejdet for Videnscenter for ældrepleje.
Opmærksomhedspunkter og gode råd
Der er efterhånden gjort mange erfaringer med faste teams rundt om i landet
Sundhedsstyrelsen har samlet en række gode råd til jer, som skal i gang med at implementere faste teams, og til dig, der har ansvaret for processen enten lokalt eller centralt i forvaltningen. Rådene baserer sig på erfaringer fra praksis og på de mange rapporter og evalueringer, der er lavet af projekter på tværs af landet.
Implementering
- Organisations- og kulturændringer tager tid, overvej derfor en realistisk tidsramme for implementering.
- Skab en organisering omkring implementeringen, hvor det er muligt at træffe beslutninger og skabe dialog mellem ledere og medarbejdere. Nedsæt fx en styregruppe med ledelsesrepræsentanter og tillidsvalgte.
- Involver medarbejderne i implementeringen. Medarbejderinddragelse er afgørende og nogle kommuner har gode erfaringer med en bottom-up tilgang, fx med samskabelsesprocesser i MED-systemet.
- Definer klarer rammer og sæt retning for implementering af faste teams og tydeliggør samtidig, hvor der er plads til lokale tilpasninger.
Kompetenceudvikling
- Prioriter kompetenceudvikling af medarbejdere i forhold til team-samarbejde, roller og nye måder at strukturere og planlægge på.
- Prioriter kompetenceudvikling til ledere. Nye ledelsesroller kan med fordel formes med mere fokus på en mere coachende og faglig ledelse.
- Prioriter tid til og involvering i teamdannelsen og arbejd med at skabe psykologisk tryghed i de nye teams.
Rammer
- Afklar hvordan de fysiske rum skal bruges, så de understøtter mødeaktivitet, tværfaglige samarbejde og daglig planlægning i de faste teams.
- ”Keep It simple” – arbejd fx med prøvehandlinger lokalt, så organiseringen gradvis formes.
- Understøt tydelig og hyppig kommunikation, og følg løbende op i processen.
- Sørg for, at IT-systemer og hardware understøtter selvplanlægning, fx ved indkøb af store skærme.
- Sæt fokus på mødestruktur og formål med mødeaktivitet; udarbejd fx faste dagsordener.
- Overvej hvordan relevant data kan understøtte teamets arbejde med fx kontinuitet.
Sådan gør andre
Læs cases fra danske kommuner på brug af faste teams i hjemmeplejen: