xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Forebyggelse og sundhedsfremme i skolen - Undersøgelse af to metoder anvendt i skolesundhedsplejen

08 SEP 2009

Denne rapport henvender sig til kommunale sundhedsplanlæggere, herunder de ledende sundhedsplejersker i landets kommuner. Sekundært henvender rapporten sig til de skolesundhedsplejersker, som i henhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger for de forebyggende sundhedsydelser skal tilbyde sundhedspædagogiske aktiviteter til børn og unge gennem deres skoleforløb.

Metoderne ”Du bestemmer” og ”Aktive vurderinger” bliver anvendt i mange kommuner som en del af skolesundhedstjenestens tilbud til børn og unge. Antropologisk Analyse ved Københavns Universitet har på vegne af Sundhedsstyrelsen forestået en undersøgelse, som skal vise, hvor udbredte metoderne er, hvordan de bliver anvendt og skitsere ligheder og forskelle. Undersøgelsen er gennemført som led i Sundhedsstyrelsens Center for Forebyggelses arbejde med børn og unges sundhed.

Denne rapport præsenterer ud fra et antropologisk perspektiv, hvordan sundhedsplejens praksis udfolder sig, og hvilken betydning de to metoder kan have for børn, unge og til dels deres forældre. Undersøgelsen viser, hvordan de to metoder har betydning for sundhedsplejerskernes arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse i skolen, idet metoderne udfordrer sundhedsplejen som institution. Undersøgelsen beskriver desuden, hvordan de to metoder kan initiere en forandringsproces, der vil indebære nye måder at tænke skolesundhedstjenestens ydelser på.

Elektronisk udgave