xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

At strække sine ører

Denne teknik handler om, hvordan du kan være opmærksom på at lytte aktivt, når I har faglige refleksioner og drøftelser.

VIDEN OG INSPIRATION 22 JUN 2022
En faglig refleksion bliver ikke kun hjulpet på vej af åbne og nysgerrige spørgsmål. God lytteteknik skal der også til, når du vil opdage nye indsigter gennem den faglige drøftelse. At lytte er ikke en passiv handling. Vi lytter selektivt og griber efter bestemte ord og udsagn, som vi enten er enige eller uenige i. Vi lytter også ofte efter informationer, som vi mangler, eller vi er mere optagede af, hvad vi skal svare i stedet for at lytte og være nysgerrige på det, der bliver sag. Denne teknik giver dig fem konkrete tips til din næste samtale.

Sådan kan du bruge metoden:  

Print kortet og tag det med på et personalemøde eller en temadag. Sæt medarbejderne sammen to og to. Gennemgå de fem råd til god lytteteknik og del evt. refleksionskortet ud. Tildel den ene medarbejder rollen som udspørger og den anden rollen som fortæller. Nu skal fortælleren berette om en svær episode med en borger eller et dilemma. Udspørgeren skal holde fokus på de seks råd. Tal derefter om, hvordan det var at være udspørger, og hvordan de seks råd ændrede samtalesituationen.  

Metoden kan med fordel bruges i samspil med den metode, vi har kaldt At åbne fortællingen op.

Lær mere om lytte aktivt og stille nysgerrige spørgsmål med  e-læringsmodulet ”Lytte og spørge med den anden i centrum” (30 min)

 

Du kan også se denne korte film, hvor modellen forklares:

Ønsker du en trykt version? 

Vi kan desværre ikke tilbyde trykte eksemplarer af refleksionskortene, men vi sender gerne trykfilerne, så du selv kan få dem trykt ved et trykkeri. Skriv til vaerdighed@sst.dk for at få trykfilerne tilsendt.