Case: Brobyggere sikrer et godt pårørendesamarbejde
Hvordan skaber man et godt samarbejde mellem kommunen og pårørende til borgere, der modtager hjemmepleje? I Gladsaxe Kommune går tre brobyggere i dialog med borgerens pårørende. Det har givet bedre pårørendesamarbejde og større trivsel hos borgere og pårørende.
Gladsaxe Kommune har oprettet et brobyggerteam med fokus på at sikre det gode pårørendesamarbejde. Brobyggerne skal blandt andet bygge bro mellem kommunen og de pårørende og derved sikre et positivt pårørendesamarbejde, som øger borgernes og de pårørendes trivsel.
Brobyggerfunktionen er et team af fastansatte, der ledes af souschefen i Gladsaxe Kommunes hjemmepleje. Brobyggerteamet består af to ergoterapeuter og en socialpædagog, som er en del af et konsulentteam i kommunens hjemmepleje. Brobyggernes arbejde med samarbejde går på tværs af kommunens fem hjemmeplejedistrikter, hjemmesygepleje, rehabiliteringsteam og kommunens midlertidige pladser.
Velkomstsamtale er afsæt for at høre og inddrage både borger og pårørende i forløb
Når en borger bliver visiteret til hjemmepleje i Gladsaxe Kommune, får brobyggerteamet besked via hjemmeplejekoordinatoren. Herefter tager en af brobyggerne kontakt til borger og pårørende for at aftale en times velkomstsamtale. Samtalen finder som udgangspunkt sted inden for 14 dage, efter at en borger er blevet tilknyttet hjemmeplejen.
Samtalen tager afsæt i en tilgang med personcentret omsorg og borgerens fortælling om sit levede liv. Brobyggeren taler med borger og pårørende om deres tanker og ønsker til samarbejdet med kommunen, og de taler om de pårørendes ønsker og ressourcer, der kan inddrages i borgerens hverdagsliv. Der bliver desuden vejledt om de af kommunens tilbud, der kunne passe til borger og samlevende pårørende, og det bliver samtidig italesat på en respektfuld måde, at borgerens - og ved samlevende også pårørendes - hjem kan blive hjemmeplejens arbejdsplads.
Gennem velkomstsamtalen sikrer brobyggerteamet sig, at der allerede fra begyndelsen af borgerens forløb i hjemmeplejen skabes et godt pårørendesamarbejde, ved at borgeren og pårørende bliver hørt og inddraget. Ved samtalen får brobyggerne også samtykke fra borgeren med henblik på dokumentation i kommunens omsorgsjournal. Efter velkomstsamtalen journaliserer brobyggerne informationerne og aftalerne, så de er tilgængelige for og kan ses af medarbejderne i hjemmeplejen gennem kommunens omsorgssystem.
Lad dig inspirere af Gladsaxe Kommunes vejledning til velkomstsamtalen
Brobyggerne arbejder tæt sammen med hjemmeplejen
Hvis medarbejdere, borgere eller pårørende ønsker yderligere støtte til et godt samarbejde med borgeres pårørende, er brobyggerne altid tilgængelige. Medarbejdere i hjemmeplejen kan løbende kontakte brobyggerne, hvis de oplever, at samarbejdet med en pårørende er udfordret, eller at en borger eller pårørende ønsker et tættere samarbejde.Kontakten til brobyggerteamet kan ske ved, at medarbejderne i hjemmeplejen opretter en opgave i omsorgsjournalen, kontakter brobyggerne pr. telefon eller når de møder dem i løbet af en arbejdsdag i hjemmeplejedistrikterne, fx på de tværfaglige møder. Brobyggerne vil efter at være blevet kontaktet af medarbejdere aftale et besøg med de pårørende. Her kan en relevant fagperson fra hjemmeplejen deltage og sikre fx aftaler om specifikke hjemmeplejeindsatser.
Brobyggerne er en tværgående funktion i Gladsaxe Kommunes hjemmepleje. Det betyder, at de har et stort indblik i kommunens organisering og arbejdsgange. Samtidig er de i dialog med og har et stort kendskab til de medarbejdere fra hjemmeplejen, som kommer i borgeres hjem og leverer indsatserne. De tre brobyggere er koblet til hver deres hjemmeplejedistrikt, hvor de deltager i de tværfaglige møder.
Med brobyggernes kendskab til kommunens hjemmepleje og medarbejdere er det muligt for brobyggerne at hjælpe borgere og pårørende med at navigere i det kommunale system og forklare baggrunden for indsatser og arbejdsgange. For medarbejderne i hjemmeplejen giver den løbende dialog med brobyggerne en større indsigt i de pårørende ønsker og behov. Det gør, at medarbejderne i hjemmeplejen i højere grad kan understøtte borgerens pleje og få et godt samarbejde i hjemmet.
”Mange pårørende ønsker en god forventningsafstemning i forhold til samarbejdet, men de ønsker også at blive brugt som de videnspersoner, de er, i forløbet. De ønsker at blive set som en ressource og ikke som nogen, der bliver en afbrydelse eller en forstyrrelse af arbejdet.”
- Susanne Dyremose, souschef, Hjemmeplejen og Kildegården