-
Varetag dataindsamlingen i samarbejde med de deltagende skoler og ungdomsuddannelser. Det kan være skolen selv eller medarbejdere i programmet, der gennemfører undersøgelsen.
Det kan også gøres i et samarbejde. Skolen ansvarliggøres bedst ved at spille en aktiv rolle i dataindsamlingen.
-
Gør lærere eller SSP-konsulenter til medansvarlige for dataindsamlingsprocessen på de deltagende skoler og ungdomsuddannelser.
Opgaven kan med fordel skrives ind i SSP-konsulenternes funktionsbeskrivelser.
Arbejdet indebærer, at SSP-konsulenter eller lærere står for dataindsamlingen på den enkelte skole eller ungdomsuddannelse med understøttelse fra programgruppen.
På den måde fordeles arbejdsbyrden, og der drages nytte af SSP-konsulenter og læreres lokale kendskab og relationer på skolen eller ungdomsuddannelsen.
-
Informer skolen eller ungdomsuddannelsen om den kommende dataindsamling med en påmindelse om, at de skal afsætte tid til, at elever kan besvare spørgeskemaet i undervisningen.
Det er vigtigt, at også skolen eller ungdomsuddannelsen opfordrer eleverne til at besvare spørgeskemaet.
-
Udregn svarprocenten løbende i dataindsamlingsperioden. Det indebærer at have overblik over antallet af elever og elevbesvarelser på klasseniveau.
En høj svarprocent gør det muligt at vise situationen for alle skolens unge. Informer løbende SSP-konsulenten eller lærere om de aktuelle svarprocenter i klassen og på skolen.
Gør en ekstra indsats, hvis svarprocenten er lav. I kan for eksempel afholde konkurrencer eller uddele præmier, når klasser er lykkes med at få en høj svarprocent, eller tage kontakt til de skoler/klasser, der endnu ikke har svaret.