Viden om pårørende
Hvad ved vi om de pårørende, hvad er de vigtigste behov og største udfordringer blandt pårørende i ældreplejen? Og hvilke indsatser rettet mod pårørende giver gode resultater? Bliv klogere her.
Her finder du udvalgte udgivelser om pårørende på ældreområdet. Udgivelserne giver dig både indsigt og viden om behovene hos ældre og pårørende, men også gode erfaringer, som forskellige kommuner har gjort sig ved konkrete initiativer.
Udgivelserne kan være med til kvalificere og understøtte de indsatser, som du og din kommune sætter i gang målrettet pårørende til syge eller svækkede ældre. Et tæt samspil og gensidigt samarbejde baseres nemlig bedst på kendskab til og respekt for de forskellige vilkår, der kendetegner pårørende på den ene side og den ældrepleje, medarbejderne repræsenterer, på den anden.
Hvem er de pårørende?
Pårørende til svækkede ældre er ofte i en udfordrende livssituation med mange bekymringer, belastninger og praktiske gøremål. Samtidig er de meget forskellige i forhold til deres viden, erfaring og muligheder. Her kan du dykke ned i den viden, der er indsamlet om pårørende i ældreplejen.
Se webinaret Værd at vide om pårørende
Læs rapporten Borgere og pårørendes oplevelse af ældreplejen i faste teams
Se webinaret Styrk samarbejdet med borgere og pårørende i faste teams
Hent Danske Patienters nationale undersøgelse af pårørende i Danmark
Se Ældre Sagens undersøgelse om pårørendes situation i Danmark
Viden om initiativer og indsatser
Sundhedsstyrelsen har udgivet materialer med viden og vejledning om samarbejde og samspil med pårørende i ældreplejen. Derudover har vi også udviklet fem pejlemærker i arbejdet med at styrke pårørendesamarbejdet.
De fem pejlemærker, når I vil styrke pårørendesamarbejdet:
- Gør det til en faglig opgave. Som medarbejder har du sammen med dine kolleger og din leder ansvar for relationen til både borgere og pårørende.
- Skab tillid. Når du kommunikerer omkring faglige beslutninger og inddrager pårørendes viden og observationer, skaber det tillid mellem dig, borgeren og de pårørende. Tillid øger trivslen hos jer alle.
- Husk forventningsafstemningen. De pårørende har behov og ønsker, mens du har nogle rammer og mål, som du skal opfylde. Lyt først til de pårørende, og fortæl dernæst om dine muligheder og begrænsninger.
- Forstå de pårørendes perspektiv. Det kan være udfordrende at være pårørende til et menneske, der har brug for hjælp, og det er vigtigt at kunne se situationen fra de pårørendes perspektiv. Spørg ind til deres oplevelser, følelser og behov.
- Start tidligt. Et godt pårørendesamarbejde starter med dialog, inddragelse og kommunikation fra det allerførste møde. Indgå klare aftaler om, hvad de pårørende skal informeres om, hvor dan de skal have information, og hvornår de og I kan kontaktes.
Vil du dykke mere ned i den viden, der findes på området, finder du her en vifte af rapporter og analyser om samarbejde og samspil med pårørende i ældreplejen.
Find vidensindblik om samarbejde med pårørende
Hent Håndbog om det gode pårørendesamarbejde
Find dialogkort til samarbejde mellem pårørende og ældreplejen
Læs erfaringsopsamlingen God praksis i kommunale indsatser til pårørende til svækkede ældre
Læs Socialt Udviklingscenters temahæfte Samarbejd godt med pårørende til beboere på plejehjem
Hent inspirationskataloget Nye og mere fleksible indsatser til pårørende til personer med demens
Se korte inspirationsfilm om det gode pårørendesamarbejde
Inspirationsfilm om det gode pårørendesamarbejde
Et godt pårørendesamarbejde kræver løbende dialog og forventningsafstemning mellem pårørende og medarbejdere. I disse fire film præsenteres metoder og tilgange til dialog og forventningsafstemning, som kan inspirere til at huske pårørendes perspektiv i det daglige arbejde i ældreplejen
Se inspirationsfilm om det gode pårørendesamarbejde