Nysgerrighed og forståelse kan give adgang til den unges digitale verden
Det kan være svært at få indblik i unges digitale liv, men det gælder om at være positiv og imødekommende, når du ønsker at få et indblik i dit barns verden.
Paradokset med forældreinteresse
Ingen teenager gider at blive mødt med kommentarer som “Sidder du og spiller det skodspil igen?” eller “Skal du ikke snart lave noget andet end at se YouTube?”. Kommentarer som disse er nemlig med til at grave grøfter, og de fjerner den unges lyst til at dele sine oplevelser med sine forældre.
Som forældre må man gerne have en holdning til både tidsforbruget af digitale medier og balancen mellem stillesiddende og fysiske aktiviteter. Selvom unge moderne mennesker bruger mange timer foran en skærm, betyder det ikke, at de mener, at det er den bedste måde at bruge tiden på:
“Man får mere ud af at være social, når man er fysisk sammen. Det er ikke særligt stimulerende at sidde og kigge på en skærm hele dagen, men man får jo heller ikke lyst til som ung at indgå i en dialog omkring brugen af sociale medier, hvis man på forhånd bliver dømt”.
Teenager på gruppechat.dk i forbindelse med en chat om unge og forældre
Forældres viden om deres børns digitale fællesskaber og online-liv afhænger af, hvad de unge er villige til at fortælle og involvere deres forældre i. Det kan være en ulempe, hvis unge ikke oplever forældres accept af online liv, og det kan mindske deres lyst til at dele de dårlige oplevelser med forældrene.
I en undersøgelse foretaget af Børns Vilkår/Medierådet for Børn og Unge angiver halvdelen af børnene i 7. klasse, at deres forældre ikke er interesserede i, hvad de foretager sig på nettet. Mellem linjerne kan man muligvis fornemme et ønske fra børnene om, at forældrene skal vise mere interesse; men paradoksalt nok har kun 13% i samme gruppe et reelt ønske om at tale mere med forældrene om deres online aktiviteter. Ofte skyldes det en blanding af flere elementer: Forældrene kan have en mangel på forståelse for moderne fællesskaber, en generel bekymring for det, som man ikke forstår, og en romantisering af forældrenes egen barndom og de rammer, der eksisterede omkring fællesskaberne dengang. Forældre kan derfor som udgangspunkt have en negativ tilgang til digitale medier og skærmforbrug.
”Jeg tror, at noget af det allerstørste for folk som føler, at de ikke kan snakke med deres forældre, ville være, at deres forældre accepterede det digitale liv mere. Det kunne være rigtig, rigtig stort og rigtig rigtig hjælpsomt, hvis deres mor pludselig sagde ”Hey, hvordan går det på det der TikTok?”(…)
Når ens forældre ligesom forstår en på den måde (…) Det ville hjælpe rigtig meget!”
Elev i 8. klasse
“Skolen, børnene og SOME”, DCUM 2021
Start samtalen med interesse og interaktion
Det er aldrig for sent at starte en dialog. Det kan være en god idé at virke interesseret, og ærlig omkring din nysgerrighed og spørgsmål, så det ikke virker kunstigt eller mistænksomt, at du pludselig vil vide mere om dit barns digitale liv. Samtalen må ikke blive et forhør og det bliver langt sjovere for dit barn at vise sin verden, og hvad der egentligt foregår på de sociale medier, når du er positiv og nysgerrig, stiller interesserede spørgsmål og udviser oprigtig interesse for det. Du kan også bede om lov til at være med og interagere.
Prøv for eksempel at stille disse spørgsmål:
- “Det ser helt vildt sjovt ud - må jeg kigge med?”
- “Vil du ikke lære mig at spille Rocket League?”
- “Kan du hjælpe mig med indstillingerne på min Insta-konto?”
- “Hvem ser du flest videoer med på Youtube lige nu?”