Opmærksomhedspunkter og gode råd
Der er efterhånden gjort mange erfaringer med faste teams rundt om i landets kommuner. Her kan du læse om nogle af de opmærksomhedspunkter, der erfaringsmæssigt er gode at overveje.
Sundhedsstyrelsen har samlet nogle gode råd til de kommuner, der skal i gang med at implementere faste teams og til dig, der har ansvaret for processen enten lokalt eller centralt i forvaltningen. Rådene baserer sig fra erfaringer fra praksis og på de mange rapporter og evalueringer, der efterhånden er lavet på tværs af de kommuner, der arbejder med faste teams.
Implementering
- Organisations- og kulturændringer tager tid, overvej derfor en realistisk tidsramme for implementering.
- Skab en organisering omkring implementeringen, hvor det er muligt at træffe beslutninger og skabe dialog mellem ledere og medarbejdere. Nedsæt fx en styregruppe med ledelsesrepræsentanter og tillidsvalgte.
- Involver medarbejderne i implementeringen. Medarbejderinddragelse er afgørende og nogle kommuner har gode erfaringer med en bottom-up tilgang, fx med samskabelsesprocesser i MED-systemet.
- Definer klarer rammer og sæt retning for implementering af faste teams og tydeliggør samtidig, hvor der er plads til lokale tilpasninger.
Kompetenceudvikling
- Prioriter kompetenceudvikling af medarbejdere i forhold til team-samarbejde, roller og nye måder at strukturere og planlægge på.
- Prioriter kompetenceudvikling til ledere. Nye ledelsesroller kan med fordel formes med mere fokus på en mere coachende og faglig ledelse.
- Prioriter tid til og involvering i teamdannelsen og arbejd med at skabe psykologisk tryghed i de nye teams.
Rammer
- Afklar hvordan de fysiske rum skal bruges, så de understøtter mødeaktivitet, tværfaglige samarbejde og daglig planlægning i de faste teams.
- ”Keep It simple” – arbejd fx med prøvehandlinger lokalt, så organiseringen gradvis formes.
- Understøt tydelig og hyppig kommunikation, og følg løbende op i processen.
- Sørg for, at IT-systemer og hardware understøtter selvplanlægning, fx ved indkøb af store skærme.
- Sæt fokus på mødestruktur og formål med mødeaktivitet; udarbejd fx faste dagsordener.
- Overvej hvordan relevant data kan understøtte teamets arbejde med fx kontinuitet.
Opdateret 15 AUG 2024