xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Skip to content

Skab kontakt til grundskoler

Grundskoler er en vigtig aktør i Fælles om ungelivet. De fungerer både som arena for indsamling af data om unges liv, som arena for formidling af viden om beskyttende faktorer og rusmiddelbrug.

Grundskolerne fungerer også som platform til at engagere forældre, og som aktør, der sætter rammer for unges rusmiddelbrug og skaber beskyttende fællesskaber for unge, hvor rusmidler ikke er omdrejningspunktet.

Det anbefaler vi, at I gør

  • Etabler samarbejde med grundskoler

    Sørg for at etablere et samarbejde med udvalgte eller alle grundskoler i jeres kommune. Det kan være folkeskoler, privatskoler, friskoler mv.

    Samarbejdet skal indeholde en forpligtende aftale om, at programgruppen årligt må indsamle data i udskolingen om elevernes sundhedsadfærd, trivsel og beskyttende faktorer samt må formidle dataresultaterne til skolens aktører såsom skoleledelse, bestyrelse, lærere og kontaktlærere m.fl. samt elevernes forældre.

    Programgruppe og skole skal på baggrund af dataresultater i fællesskab arbejde for at styrke de beskyttende faktorer for unges brug af rusmidler, fx forældrenes involvering.

    Læs mere om, hvordan I etablerer et datasamarbejde med grundskoler her

  • Kortlæg og udvælg relevante skoler

    Afsæt god tid og planlæg en god proces for at udvælge de skoler, I ønsker at samarbejde med i Fælles om ungelivet.

    Arbejdet skal indebære en kortlægning af relevante skoler, hvor blandt andet skolens udfordringer med unge og rusmidler og interesse i at deltage afdækkes.

  • Styrk skolernes ejerskab

    Styrk skolernes ejerskab ved at involvere dem tidligt i programmet, så de har mulighed for at forme de indsatser, der skal foregå på deres skole.

    Sørg for at besøge skolerne løbende for herigennem at etablere en god relation og afstemme forventninger til samarbejdet.

  • Formaliser samarbejdet

    Sørg for, at samarbejdet mellem den enkelte skole og programgruppen formaliseres. Det indebærer at klarlægge samarbejdets formål og fordeling af opgaver samt afstemme forventninger mellem skole og programgruppe.

    Det er en god ide at skrive indholdet i det formaliserede samarbejde ned, så det ved behov relativt let kan overleveres.

  • Udvælg kontaktpersoner

    Udvælg to kontaktpersoner fra hver af de deltagende skoler.

    Det er vigtigt, at den ene kontaktperson har beslutningskompetence (eksempelvis en repræsentant fra skoleledelsen), da det giver adgang til de relevante klasser, hvor dataindsamlingen skal foregå, og giver de bedste forudsætninger for, at lærerne ligesom skoleledelsen bakker op om dataindsamlingen.

    Skoleledelsen vil også give adgang til bestyrelsen, som er vigtig for fremtidig forankring af dataindsamlingen og programmets overordnede formål.

    Den anden kontaktperson kan være en lærer fra udskolingsteamet, der i højere grad kan agere tovholder for selve dataindsamlingen, planlægning af forældremøder mv.

    Læs mere om dataindsamling her

  • Skab synergi til skolens egen dagsorden

    Rammesæt Fælles om ungelivet under en bredere dagsorden af relevans for skolen, eksempelvis trivselsdagsordenen der optager mange skoler for tiden.

    Det vil bidrage til at lærere, kontaktlærere og andre relevante ansatte bedre kan se deres anliggende i det rusmiddelforebyggende arbejde.

Samarbejde med SSP

SSP er en vigtig samarbejdspartner i Fælles om ungelivet. Særligt når det kommer til samarbejde med grundskoler og formidling af data og viden om beskyttende faktorer, er SSP relevant. Det skyldes, at SSP-medarbejdere ofte:

  • Har erfaring med at arbejde datadrevent og derfor kan se fordelen ved aktivt at bruge lokale data som en del af programmets kerneelement, herunder formidling af dataresultater. 
  • Vil have interesse for at arbejde med beskyttende faktorer som en del af deres forebyggende arbejde.
  • Allerede har et eksisterende samarbejde med kommunens skoler eller fungerer som lokal SSP-lærer ude på skolen. SSP kan her indarbejde Fælles om ungelivets forudsætninger og indsatser i deres nuværende arbejde.

Der skal undervejs i samarbejdet mellem programgruppe og SSP-medarbejdere være en opmærksomhed på, at der kan være overlap mellem Fælles om ungelivet og SSP’s vanlige arbejde. Overlappet kan gøre det nemmere for SSP at se sig selv som en del af Fælles om ungelivet og påtage sig opgaver i forbindelse hermed.

Det kan også give anledning til uhensigtsmæssige overlap i arbejdsopgaver og indsatser, hvor ansvarsfordelingen ikke er tydelig. Disse overlap bør adresseres tidligt i forberedelsesfasen samt løbende undervejs i samarbejdet for at sikre en gensidig og eksplicit forventningsafstemning.


En af grundene til, at samarbejdet har været en succes, er, at vi fra starten har kunnet se potentialet og derfor har været opmærksomme på at invitere hinanden ind i relevante fora i indsatserne.

Sean Kollerup Revill, SSP-konsulent, Job og Velfærd i Aalborg Kommune Læs casebeskrivelse

Vi arbejder ud fra tre principper

Datadrevet indsats

Indsamling og formidling af aktuelle og lokale data om børn og unge i alderen 12-18 år i kommunen.

Byg sunde fællesskaber

Beskyttende faktorer

Fokus på stærke fællesskaber og aktive fritidsinteresser som nøgler til at forebygge unges brug af rusmidler.

Styrk fællesskabets rolle

Lokal involvering og mobilisering

Vi mobiliserer forældre og lokalsamfund til aktivt at skabe stærke rusmiddelfri fællesskaber for børn og unge.

Gør indsigt til handling