-
Sørg for at etablere et samarbejde med udvalgte eller alle grundskoler i jeres kommune. Det kan være folkeskoler, privatskoler, friskoler mv.
Samarbejdet skal indeholde en forpligtende aftale om, at programgruppen årligt må indsamle data i udskolingen om elevernes sundhedsadfærd, trivsel og beskyttende faktorer samt må formidle dataresultaterne til skolens aktører såsom skoleledelse, bestyrelse, lærere og kontaktlærere m.fl. samt elevernes forældre.
Programgruppe og skole skal på baggrund af dataresultater i fællesskab arbejde for at styrke de beskyttende faktorer for unges brug af rusmidler, fx forældrenes involvering.
Læs mere om, hvordan I etablerer et datasamarbejde med grundskoler her
-
Afsæt god tid og planlæg en god proces for at udvælge de skoler, I ønsker at samarbejde med i Fælles om ungelivet.
Arbejdet skal indebære en kortlægning af relevante skoler, hvor blandt andet skolens udfordringer med unge og rusmidler og interesse i at deltage afdækkes.
-
Styrk skolernes ejerskab ved at involvere dem tidligt i programmet, så de har mulighed for at forme de indsatser, der skal foregå på deres skole.
Sørg for at besøge skolerne løbende for herigennem at etablere en god relation og afstemme forventninger til samarbejdet.
-
Sørg for, at samarbejdet mellem den enkelte skole og programgruppen formaliseres. Det indebærer at klarlægge samarbejdets formål og fordeling af opgaver samt afstemme forventninger mellem skole og programgruppe.
Det er en god ide at skrive indholdet i det formaliserede samarbejde ned, så det ved behov relativt let kan overleveres.
-
Udvælg to kontaktpersoner fra hver af de deltagende skoler.
Det er vigtigt, at den ene kontaktperson har beslutningskompetence (eksempelvis en repræsentant fra skoleledelsen), da det giver adgang til de relevante klasser, hvor dataindsamlingen skal foregå, og giver de bedste forudsætninger for, at lærerne ligesom skoleledelsen bakker op om dataindsamlingen.
Skoleledelsen vil også give adgang til bestyrelsen, som er vigtig for fremtidig forankring af dataindsamlingen og programmets overordnede formål.
Den anden kontaktperson kan være en lærer fra udskolingsteamet, der i højere grad kan agere tovholder for selve dataindsamlingen, planlægning af forældremøder mv.
-
Rammesæt Fælles om ungelivet under en bredere dagsorden af relevans for skolen, eksempelvis trivselsdagsordenen der optager mange skoler for tiden.
Det vil bidrage til at lærere, kontaktlærere og andre relevante ansatte bedre kan se deres anliggende i det rusmiddelforebyggende arbejde.