Privat patientrådgivning
Udbuddet er afsluttet
Baggrund
I Finansloven for 2024 blev der afsat midler til at styrke patienters adgang til patientrådgivning ved at oprette en privat patientrådgivning som supplement til de eksisterende regionale patientkontorer. Patienter vil med initiativet kunne henvende sig direkte til den private patientrådgivning, uden først at tage kontakt til den regionale patientrådgivning. Rådgivningen i den private patientrådgivning er ikke bindende over for regionerne.Udbud
Den private patientrådgivning etableres foreløbigt som et projekt for perioden 2024-2027. Sundhedsstyrelsen har haft sendt etableringen af privat patientrådgivning i EU-udbud for at finde en privat leverandør, som kan stå for opgaven. Udbuddet er afsluttet. Sundhedsstyrelsen har tildelt CareLink opgaven.
Formål
Formålet med den private patientrådgivning er at sikre en privat og uvildig rådgivning, som styrker patienternes adgang til information, vejledning og rådgivning om patientrettigheder mv. Den private patientrådgivning fungerer som supplement til den regionale patientrådgivning. Den private patientrådgivning er vederlagsfri for patienter. Det er vigtigt, at den enkelte patient bliver hjulpet bedst muligt i mødet med patientrådgivningen.
Målgruppe
Målgruppen for den private patientrådgivning er alle patienter i Danmark, herunder pårørende, som ringer på vegne af en patient eller i relation til et patientforløb.
Funktioner
Den private patientrådgivning et supplement til de regionale patientkontorer og varetager derfor i høj grad tilsvarende opgaver og funktioner. Den private patientrådgivning yder både rådgivning inden for det somatiske og psykiatriske område.
Det er et krav, at den private patientrådgivning kan varetage følgende funktioner:
- Rådgive om patientrettigheder, herunder reglerne om frit og udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning, behandlingsfrister, regler på klage/erstatningsområdet, regler om befordring og
befordringsgodtgørelse, regler for behandling i udlandet, reglerne om maksimale ventetider, som gælder ved behandling af kræft og visse hjertesygdomme mv., jf. de gældende regler. - Rådgive patienter, som ønsker at benytte det frie og udvidede frie sygehusvalg mv., om hvor de vil kunne finde information om, hvilke, der kan varetage den pågældende udredning og/eller behandling, og vejlede om, hvordan der kan ske en viderehenvisning dertil.
- Rådgive og hvis relevant bistå en patient med udformning og/eller videresendelse af en klage eller erstatningskrav til rette myndighed.
- Yde generel information om sundhedsvæsenets ydelser, herunder undersøgelse, behandling, pleje, genoptræning og service.
Der lægges desuden vægt på, at den private patientrådgivning, efter anmodning fra patienten, kan informere om følgende:
- Standarder og retningslinjer for kvalitet og sikkerhed i sundhedsvæsenet.
- Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn med autoriserede sundhedspersoner og behandlingssteder, som har autoriserede sundhedspersoner tilknyttet.
- Om en sundhedsperson, der har virke i Danmark, er autoriseret, hvorvidt der er fastsat begrænsninger i den pågældendes udøvelse af virksomhed, samt om autorisationen er tidsbegrænset.
Den private patientrådgivning skal desuden kunne bistå patienten i kontakten med sygehuset, hvis patienten anmoder herom.
Evaluering
Der forventes at blive foretaget en ekstern evaluering af initiativet i 2026 og i 2027.