xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold
Viden om værdighed
Buurtzorg-modellen | Ledelse og organisering

Case: Erfaringer fra fire kommuner med faste teams og Buurtzorg-modellen

Buurtzoorg-modellens tilgang til ældrepleje har længe tiltrukket sig opmærksomhed og overskrifter med dens fokus på øget selvstyring, mindre dokumentation og et afsæt i borgernes ønsker og behov. Fire kommuner gjorde i 2021 og 2022 forsøg med principperne – her kan du læse og de foreløbige erfaringer, de gjorde sig.

Opdateret 29 OKT 2024

”Kaffe først, så pleje og omsorg”. Sådan lyder mottoet i den hollandske Buurtzorg-model, som anlægger et nyt perspektiv på ældreplejen: Fokus er på, at hjælpen til ældre skal tage afsæt i borgerens behov og ressourcer og være præget af kontinuitet i forhold til de medarbejdere, de ældre møder. 

Som led i puljen ”Styrket omsorg og nærvær i ældreplejen” fik fire kommuner i 2021 og 2022 midler til at afprøve, om og på hvilken måde Buurtzorg-tilgangen ville kunne fungere i en dansk kontekst. Buurtzorg-projekterne havde fokus på organisering i selvstyrende teams, hvor hvert team fik et stort ansvar til at tilrettelægge arbejdet og sikre, at borgerne får de ydelser, som de har behov for.

Du kan læse mere om de fire kommuners erfaringer via menuen i venstre side af skærmen. 

Denne historie er en sammenskrivning af en række artikler vedrørende forsøgene i Haderslev, Ikast-Brande, Syddjurs og Københavns Kommune oprindeligt bragt på platformen Omsorg og nærvær. Denne artikel tegner derfor et billede af projekterne anno 2022. Der er siden blevet arbejdet videre med projekterne