Rehabiliterende madlavning genskaber madlavningsglæden i Silkeborg
Silkeborg Kommune har afprøvet en rehabiliteringsmåltidskasse til borgere, der modtager madservice efter § 83, og som derfor vurderes at have gavn af et rehabiliteringsforløb efter § 83a. Rehabiliteringskassen giver borgeren mulighed for selv at tilberede måltider med hjælp og støtte fra en kommunal rehabiliteringsmedarbejder – og styrker både lyst og selvhjulpenhed i forhold til madlavning.
I Silkeborg Kommune får borgere over 65 år, der er visiteret til madservice efter servicelovens § 83, tilbudt en rehabiliteringskasse fra kommunens madleverandør. Kassen visiteres som et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83a.
Kassens indhold
Rehabiliteringskassen er et supplement til borgerens normale madservice og består af tre ingredienser – for eksempel ’æg, tomat og purløg’ eller ’gulerod, æble og spidskål’. Der er udviklet fire rehabiliteringskasser med tre ingredienser i hver, og til hver rehabiliteringskasse er der udviklet et opskriftshæfte med syv til otte opskrifter på forskellige niveauer. De tre ingredienser i rehabiliteringskassen kan tilberedes på forskellige måder, så tilberedningen kan tilpasses den enkelte borgers funktionsniveau.To ugentlige besøg
Udover rehabiliteringskassen får borgeren to gange om ugen besøg af en rehabiliteringsmedarbejder fra kommunens rehabiliteringsteam (det kan være en ergoterapeut, fysioterapeut eller social- og sundhedshjælper). Medarbejderen hjælper borgeren med at tilberede maden og understøtter borgerens selvhjulpenhed og lyst til madlavning.Mod på madlavning
Formålet med rehabiliteringskassen er at øge den ældre borgers lyst og evner til at lave mad. For eksempel ved at lære, hvordan man kan halvere en tomat, og derefter ligge den på den flade side for lettere at kunne skære den i skiver. Og hvordan man kan snitte purløg i stedet for at klippe, hvis det er for motorisk svært at styre en saks. Formålet er at koble den rehabiliterende tankegang til madservice, så livskvaliteten øges eller bevares.Tegn på gode resultater
Rehabiliteringskassen er udviklet som led i et forskningsprojekt for at afprøve nye ideer på ernæringsområdet for ældre. Formålet med forskningsprojektet har ikke været at implementere rehabiliteringskassen i drift, men afprøvningen af kassen viser tegn på gode kvalitative resultater på borgerniveau. I projektet har en rehabiliteringsmedarbejder gennemført interviews samt før- og eftermålinger med de borgere, der takkede ja til at prøve kassen. Dette er blandt andet gjort for at indsamle borgernes oplevelser og erfaringer med rehabilitering via madlavning. Erfaringerne peger på, at kassen bør tilbydes til borgeren før de visiteres til madservice, fordi indsatsen også kan have et mere forebyggende sigte i forhold til borgerens evner og lyst til madlavning. Den viden kan bruges til at kvalificere rehabiliteringskassen, hvis andre kommuner ønsker at implementere den.
Se film om rehabiliteringskassen
Rehabiliteringskassen udrulles i følgende fem faser
Ergoterapeut vurderer borgeren
Ergoterapeut kontakter borgeren
Sundhedskonsulent kontakter madleverandør
Madleverandør leverer rehabiliteringskassen
Chaufføren leverer to forskellige rehabiliteringskasser ugentligt til borgerens hoveddør. Hver kasse indeholder tre ingredienser samt opskrifter i forskellig sværhedsgrad. Tilberedningen kan tage udgangspunkt i en opskrift, der passer til borgerens ressourcer og funktionsniveau.
Se opskriftshæfte om æg, opskriftshæfte om gulerod, opskriftshæfte om chokolade, opskriftshæfte om appelsin.
Rehabiliteringsarbejder besøger borgeren
Borgeren får besøg af en rehabiliteringsmedarbejder to gange om ugen i en lille time. Det første besøg varetages af en ergoterapeut, som vurderer borgerens funktionsevne med et ergoterapeutisk redskab (AMPS) for at tilrettelægge rehabiliteringen efter borgerens evner. På de efterfølgende besøg hjælper en rehabiliteringsarbejder borgeren med at tilberede maden ved at vise gode greb og måder at gå til madlavningen på. Der tages udgangspunkt i de opskrifter fra den pågældende kasse, borgeren selv ønsker at lave, så motivationen og lysten understøttes bedst muligt. Rehabiliteringsmedarbejderen har samtidig fokus på, at opskriften matcher borgerens funktionsniveau, så madlavningen bliver en succesoplevelse.
Læs om det ergoterapeutiske redskab AMPS.