Borgerinddragelse
Vi vil inddrage borgere i Sundhedsstyrelsens projekter og større opgaveløsninger. Løsningerne skal afspejle borgernes behov, viden og perspektiver, så vores produkter bliver mere målrettede og bedre for slutbrugerne – borgerne. Borgernes viden, perspektiver og behov er centrale for, at det vi gør i Sundhedsstyrelsen, bliver relevant og meningsfuldt.
Skal Sundhedsstyrelsen lykkes med at skabe holdbare løsninger, er det en forudsætning, at vi inddrager og lytter til borgernes erfaringer fra mødet med sundheds- og ældreområdet.
Ved borgere forstår vi her mennesker, for hvem ydelser på sundheds- og ældreområdet er relevante i bred forstand. Det gælder patienter, pårørende og borgere, der har et helbredsproblem eller er målgruppe for forebyggelsesindsatser eller borgere, der er udsat for helbredsmæssige risikofaktorer.
Formålet med at inddrage borgerne er at give dem et direkte talerør ind i vores arbejde, og gøre dem til en aktiv samarbejdspartner i arbejdet med at tilrettelægge nye indsatser og skabe nye løsninger.
Vi arbejder derfor målrettet med at bringe borgernes perspektiver i spil, fx når der skal formuleres nye anbefalinger, patientforløb mv. I arbejdet kan borgerne være repræsenteret via en patientforening, pårørendeforening og andre grupperinger eller blot som sig selv, med de erfaringer, de selv har gjort sig i mødet med sundheds- og ældreområdet.
Inspirationskatalog
I Sundhedsstyrelsen har vi allerede erfaringer med at inddrage borgerne i vores arbejde, men der er behov for at indsatsen kvalificeres og systematiseres yderligere, så inddragelsen i højere grad skaber værdi. Derfor har Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Viden- og Kompetencer Center for Brugerinddragelse (ViBIS) udarbejdet et Inspirationskatalog.