Virksomheder og organisationer bidrager til vaccinationsslutspurten
Der er sat turbo på de lokale aktiviteter rundt om i landet for at sikre, at de sidste, der vil vaccineres, får en nem mulighed for det. I den kommende tid er virksomheder og organisationer også med i indsatsen.
Virksomheder og organisationer landet over deltager i de kommende uger i vaccinationsindsatsen. Nogle af dem vil tilbyde vaccination på arbejdspladsen. Desuden styrker både virksomheder og organisationer deres information til deres ansatte og medlemmer, særligt til unge mellem 20 og 29 år.
”Vi har en rigtig flot tilslutning til vaccination mod COVID-19, men lokalt er der forskel på, hvor mange der bliver vaccineret. Det er især unge, der ikke har fået første stik,” siger Søren Brostrøm, og fortsætter: ”Det er vigtigt, at så mange som muligt hjælper med til, at de, som ønsker det, faktisk bliver vaccineret. Derfor er vi glade for, at virksomheder og organisationer bakker op om vaccinationsindsatsen”.
Blandt de kommende pop-up tilbud er en vaccinationsdag den 11. september i udvalgte Bilka- og Føtex-varehuse for alle borgere. Både DGI og Dansk Idrætsforbund, og brancheorganisationer, så som SMV Danmark, informerer desuden deres medlemmer om muligheden for at blive vaccineret.
”Vi vil gerne sikre, at tilbuddet om vaccination er så tilgængeligt som muligt, så der for eksempel er mulighed for at få et stik, samtidig at man ordner sine indkøb eller andre daglige opgaver. Samtidig har detailhandlen rigtig mange unge medarbejdere, og her kan branchen være med til give unge den information, de har brug for, til at træffe deres valg om vaccination. Det kan blandt andet være informationen om, at man ikke længere skal bestille tid for at få sin vaccination,” siger Søren Brostrøm.
Selv om man har haft COVID-19 tidligere, anbefales vaccination stadig, fordi unge også kan blive alvorligt syge af sygdommen. Samtidig undgår de at gå glip af det samvær, som mange har savnet og netop er kommet tilbage til; fester, at være sammen med kammeraterne og komme til undervisning.
Samarbejdet med virksomheder og organisationer skal dermed styrke indsatsen med at nå ud til borgerne, der hvor de færdes til daglig, og sikre at alle har information om vaccination.