Ernæringstilsyn af madleverandører højner kvaliteten af madservice i Varde
For at sikre at den mad, som borgere, der modtager madservice, får serveret, er i overensstemmelse med kvalitets- og ernæringsanbefalingerne, foretager et ernæringsteam i Varde Kommune to årlige ernæringstilsyn af tre lokale madleverandører, som borgerne selv har valgt at få leveret mad fra. Det er med til at øge kvaliteten af borgernes måltider.
Hjemmeboende borgere, der modtager madservice, i Varde Kommune er glade for at have indflydelse på dagens menu. De kan nemlig frit vælge mellem både varme og kolde retter fra lokale madleverandører.
For at kunne følge med i om måltiderne lever op til de rette ernæringsanbefalinger for ældre, har kommunen udviklet en lokal tilsynsmodel. To gange om året varetager et ernæringsfagligt team et ernæringstilsyn af kommunens madleverandører. Madleverandørerne bliver varslet op til tilsynet, men de er ikke bekendte med selve datoen.
Hensigten med tilsynsmodellen er, at kommunen i samarbejde med madleverandørerne skal sikre de borgere, der modtager madservice, et måltid, der både ser indbydende ud, smager godt, og som indeholder den rette energisammensætning.
Ernæringstilsyn i Varde Kommune foregår i fire trin
Ernæringsteamet smager på retterne
En klinisk diætist og en kostfaglig konsulent fra kommunens ernæringsteam smager på tre hovedmåltider fra madleverandøren. De vurderer retternes konsistens, visuelle udtryk og smag. Den kliniske diætist og den kostfaglige konsulent kigger under prøvesmagningen nærmere på, hvordan retterne er komponeret, for eksempel om mængderne af sovs er passende i forhold til kød, kartofler og grøntsager, og om madkomponenterne passer til sæsonen. Den kliniske diætist og den kostfaglige konsulent vurderer også madens emballage for at få en fornemmelse af emballagens funktion og det æstetiske udtryk, som borgerne præsenteres for, når de modtager retterne derhjemme. Til sidst vurderer de retterne som helhed. Vurderingen udfyldes i et skema.
Laboranter og ernæringsteamet analyserer maden
Ved hvert andet tilsyn bliver retterne også bragt til analyse i et fødevarelaboratorie. Her laver laboranter en screening af næringsindholdet i maden. De analyserer blandt andet madens energiindhold og energifordeling. Herefter sammenligner ernæringsteamet resultaterne fra screeningen med leverandørens egne beregninger af næringsindhold og holder disse op mod anbefalingerne for den danske institutionskost til ældre borgere. Det er kommunens erfaring, at de oplysninger, leverandørerne selv giver om måltidets sammensætning, ofte ikke stemmer overens med de faktuelle analyseresultater. Desuden kigger ernæringsteamet på leverandørernes samlede ugentlige menuplan for at sikre, at de retter, der er foretaget prøver på, er repræsentative. Måltidernes ernæringssammensætning bliver indtastet i et skema.
Ernæringsteamet laver en samlet vurdering
Ernæringsteamet giver feedback til leverandøren
Et godt samarbejde mellem ernæringsteam og madleverandører sikrer de bedste resultater for ernæringstilsynet
Varde Kommune har udviklet modellen for ernæringstilsyn af madleverandører i forbindelse med etableringen af en fritvalgsbevisordning. Der føres tilsyn både med madserviceleverandøren og med leverandører af fritvalgsbeviser. For at varetage ernæringstilsynet blev der sammensat et ernæringsteam, der består af en udviklingskonsulent, en kostvejleder og en diætist, der både arbejder med borgere i eget hjem og borgere på plejecentre. Således har ernæringsteamet en bred fagprofessionel erfaring på området.
Tilsynsmodellen er løbende blevet tilpasset. Kommunen startede med kun at udføre ernæringsscreeningen som det eneste trin i tilsynsprocessen. Det viste sig, at der også var behov for en dybere dialog med leverandørerne omkring madens kvalitet, komposition og emballage. Derfor er modellen siden blevet tilpasset med flere trin. Derudover har ernæringsteamet udvidet sin opmærksomhed på en dialogbaseret tilgang i tilsynsmodellen. Det er nemlig erfaringen, at den gode dialog baseret på tillid og vilje giver leverandørerne lyst til at samarbejde om et fælles mål om at få det bedste produkt ud til borgerne.
Tilsynsmodellen er udviklet under Sundhedsstyrelsens pulje ”Forsøgsordning med styrket frit valg inden for madservice på ældreområdet”. Varde og Helsingør Kommunen deltog i forsøgsordningen. Læs også om hvordan Helsingør Kommune har implementeret frivalgsbeviser.
”Den dialogbaserede tilgang er det vigtigste ved tilsynet. På et tidspunkt gennemførte vi bare analyserne, uden at leverandørerne fik resultaterne, men det gav ikke mening. Nu er der meget mere dialog, og det skaber et bedre grundlag for at justere retterne.”
- Christina Bonde, udviklingskonsulent i Varde Kommune