Smagspanel styrker kvaliteten i madservice
Et smagspanel med borgere og politikere prøvesmager tre gange årligt måltider fra madservice i Hillerød, Allerød, Albertslund, Halsnæs og Frederikssund Kommune. Smagspanelet giver værdifuld feedback, som bruges til at udvikle retterne og sikre den bedste smag og udseende.
Ifølge driftschefen fra madservice ’MAD til hver DAG’ i Hillerød, Allerød, Albertslund, Halsnæs og Frederikssund Kommune skal borgerne have indflydelse på den mad, de modtager fra madservice. Det er vigtigt, fordi borgerne skal have den mad, de godt kan lide, og opleve, at der tages hensyn til deres ønsker og behov i madservice. Derfor valgte madservice i 2009 at nedsætte et smagspanel, der skulle prøvesmage retter fra madservice tre gange årligt. Smagspanelet består af 25 ældre samt politikere og medlemmer fra ældrerådet fra de fem kommuner, hvis opgave det er at sikre kvaliteten.
Prøvesmagningen varer to timer og afholdes i madservices lokaler i Hillerød. Driftschefen for madservice planlægger og er tovholder for smagspanelet. Fire køkkenmedarbejdere fra madservice tilbereder maden og hjælper til under prøvesmagningen. Under arrangementet prøvesmager panelet fire retter og vurderer maden i forhold til dets udseende, smag og retten som helhed. Smagspanelet giver værdifuld feedback, som køkkenpersonalet i madservice bruger til løbende at justere maden til borgere, der modtager madservice. Feedbacken kan fx være forslag til ændringer i smagsbalancen i retterne eller lignende.
En administrativ kommunikationsmedarbejder tager referat under arrangementet og indsamler samt analyserer resultaterne fra smagspanelet. To ledere fra madservice deltager under smagspanelet for at få indblik i, hvad der er vigtigt for de borgere, der modtager madservice.
Fem trin følges, når smagspanelet afholdes
Driftschef byder velkommen og præsenterer resultater fra sidste gang
Forud for smagspanelet har driftschefen sendt en invitation pr. e-mail med dagsorden til deltagerne. Driftschefen indleder arrangementet med at byde velkommen, gentage dagsorden og fortælle om resultaterne fra sidste prøvesmagning. Driftschefen er tovholder for prøvesmagningen og sørger for, at deltagerne til prøvesmagningen kommer igennem alle punkter på dagsorden.
Se eksempel på invitation og dagsorden til smagspanelet her
Smagspanel prøvesmager og vurderer maden
Smagspanelet sidder omkring et bord, hvor maden serveres på fade, ligesom den bliver det på et plejecenter. Køkkenpersonalet fra madservice præsenterer maden og svarer på eventuelle spørgsmål. Panelet prøvesmager fire retter og vurderer madoplevelsen ud fra udseende, smag og retten som helhed. Deltagerne kan fx smage forskellige diæter, nye salater, forskellige slags smørrebrød og varme hovedretter. Deltagerne noterer deres vurdering i et vurderingsskema. Prøvesmagningen og vurderingen tager omkring en times tid.
Se eksempel på vurderingsskema
Eksempel på kommentarer fra smagspanelet
Driftschef holder fagligt oplæg, og deltagerne debatterer
Deltagerne vælger retter til næste gang og får retter med hjem
Inden prøvesmagningen er slut, udvælger deltagerne, hvilke retter fra den eksisterende menuplan i madservice de kunne tænke sig at prøvesmage næste gang. Hvis deltagerne ikke ved, hvilke retter de skal vælge, får de udleveret en oversigt over forskellige retter, som kan inspirere.
Til sidst får alle deltagerne retter med hjem til omkring fire dage, som de skal prøvesmage i andre omgivelser, fx sammen med naboen, ægtefællen eller en ven. På samme måde som under prøvesmagningen noterer deltagerne deres vurderinger i et vurderingsskema, som de efterfølgende sender til den administrative kommunikationsmedarbejder.
Administrativ kommunikationsmedarbejder udarbejder resultatskema
En administrativ kommunikationsmedarbejder analyserer resultaterne fra smagsvurderingsskemaerne fra hvert smagspanelarrangement og udarbejder på baggrund heraf et resultatskema. Skemaet sendes ud tre gange årligt til alle medarbejdere i madservice og paneldeltagerne.