Appetitvækkere forbedrer måltidet for hjemmeboende borgere i Roskilde
I Roskilde Kommune er madchauffører og plejepersonale blevet uddannet som 'appetitvækkere'. Med rollen følger et ansvar for at skabe bedre måltidsoplevelser og være med til at øge appetitten blandt hjemmeboende borgere, som modtager madservice.
For at vække ældre borgeres appetit og madglæde tog Roskilde Kommune i samarbejde med Det Danske Madhus og Madkulturen i 2017 initiativ til indsatsen 'Appetitvækkere'. 'Appetitvækkere' går ud på, at madchauffører og plejepersonale, der er involveret i enten at levere, anrette eller hjælpe borgerne med at indtage maden, klædes på til at tale med borgerne om maden, anrette maden, dække et indbydende bord og inddrage borgerne, så det føles mere personligt.
Madchauffører og plejepersonale, der arbejder som appetitvækkere, er blevet klædt på gennem kurset 'Det kulinariske kørekort'. På kurset har madchauffører og plejepersonalet fået viden om sanser, anretning, måltidets rammer og opbygning af forventninger til måltidet. Derudover har de gennem enkle tiltag lært, hvordan de kan vække borgernes appetit. Find tips og tricks til hvordan I kan arbejde med at skabe større appetit og madglæde hos borgere i Madkulturens film her.
Appetitvækkerens rolle består af fire elementer
Skab en hyggelig atmosfære
Det er appetitvækkerens opgave at gøre madoplevelsen hyggelig og personlig. Det kan fx gøres ved at dække op med et særligt stel eller bestik efter borgerens ønsker. Appetitvækkeren kan derudover øge forventningerne til måltiden ved at tænde stearinlys, dække op med servietter eller sætte blomster på bordet.