xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Nationalt fastsat opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud

Sundhedsstyrelsen udarbejder en national fastsat opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud med inddragelse af alment praktiserende læger, regioner, kommuner, patientorganisationer og øvrige relevante aktører.

Almenmedicinske tilbud er borgerens primære adgang til sundhedsvæsenet. Det gør speciallægen i almen medicin til generalist, gatekeeper og tovholder for borgerens forløb på tværs af sektorer.

Med en stigning i antallet af ældre samt personer med kronisk sygdom, multisygdom og psykisk sygdom forventes flere og mere komplekse patientforløb i sundhedsvæsenet.

Det kræver en omstilling af sundhedsvæsenet i de kommende år, så de alment forekommende opgaver løses i det primære sundhedsvæsen, og sygehusene særligt varetager de specialiserede opgaver.

Dermed skal almenmedicinske tilbud med en øget kapacitet og flere speciallæger i almen medicin i fremtiden have ansvar for større dele af patientforløbet, så flere forløb kan varetages og afsluttes i almenmedicinske tilbud.

Opgavebeskrivelsen skal skabe grundlag for en mere ensartet opgaveløsning og kvalitet på tværs af almenmedicinske tilbud, bedre samarbejde og sammenhæng i tværsektorielle patientforløb samt et grundlag for at gennemføre en faglig og organisatorisk udvikling af almenmedicinske tilbud.

Arbejdet med opgavebeskrivelsen skal ses i sammenhæng med sundhedsreformens øvrige initiativer, herunder blandt andet:

  • flere læger og styrket kapacitet i almenmedicinske tilbud
  • mere lige fordeling af læger i almenmedicinske tilbud
  • en ny aftalemodel og honorarstruktur for alment praktiserende læger samt
  • regioners og sundhedsråds rolle i forhold til at lede og udvikle almenmedicinske tilbud.

Indhold i opgavebeskrivelsen

Den nationalt fastsatte opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud udgøres af en myndighedsrettet del om regionernes myndighedsansvar og en klinikrettet del, kaldet basisfunktionen.

Samlet set skal opgavebeskrivelsen og basisfunktionen sikre tydelighed om prioriteter og retning for almenmedicinske tilbud og stille krav til funktioner, opgaver og kompetencer.

Opgavebeskrivelsen skal danne grundlag for et tættere samarbejde med andre dele af sundhedsvæsenet omkring den enkelte patient og gøre det muligt for regionerne bedre at understøtte almenmedicinske tilbud ved at sikre et mere udadvendt sygehusvæsen i samarbejdet med primærsektoren

Samtidig skal opgavebeskrivelsen understøtte, at regionerne - med inddragelse af almenmedicinske tilbud - kan lede udviklingen. Regionerne skal også kunne følge op på opgaveløsningen i de enkelte klinikker.

Den myndighedsrettede del beskriver blandt andet

  • Regionens faglige ledelse og understøttelse af udvikling af de almenmedicinske tilbud, herunder rammer såsom efteruddannelse, samarbejde og kvalitetsudvikling
  • Krav til regionens understøttelse af opgavevaretagelse i almenmedicinske tilbud
  • Krav til funktioner udover basisfunktion; det vil sige funktioner, som regionen har ansvar for at tilvejebringe, men som ikke skal varetages af alle klinikker – fx fasttilknyttede læger på plejehjem og botilbud

Basisfunktionen beskriver blandt andet:

  • Krav til patientrettede funktioner og opgaver gældende for alle klinikker uanset leverandørform
  • Basal tilgængelighed
  • Samarbejder, som almenmedicinske tilbud er forpligtede til at deltage i på tværs af aktører og sektorer

Proces og organisering

Sundhedsstyrelsen har nedsat en følgegruppe med henblik på at kvalificere arbejdet med opgavebeskrivelsen og at inddrage de centrale aktører for almenmedicinske tilbud.

Kommissorium for følgegruppe for nationalt fastsat opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud

Sundhedsstyrelsen indhenter desuden faglige bidrag og rådgivning fra eksperter med viden om specifikke opgaver og funktioner i de almenmedicinske tilbud, kvalitetsudvikling, digitalisering mv.


Følgegruppen mødes fire gange i løbet af 2025 (maj, juni, oktober og december). 

Følgegruppen etableres med følgende sammensætning:

  • Sundhedsstyrelsen: 1 repræsentant (forperson)
  • Regionale repræsentanter: 6 (heraf 5 fra regioner og 1 fra Danske Regioner)
  • Kommunale repræsentanter: 3 (heraf 2 fra kommuner og 1 fra KL)
  • Dansk Selskab for Almen Medicin: 3 repræsentanter
  • Praktiserende Lægers Organisation: 1 repræsentant
  • Lægevidenskabelige Selskaber: 2 repræsentanter
  • Patientrepræsentanter: 3 (heraf 2 fra patientforeninger og 1 fra Danske Patienter)
  • Ældre Sagen: 1
  • Danske Handicaporganisationer: 1 repræsentant
  • Dansk Sygepleje Selskab: 2 repræsentanter
  • Kvalitet i Almen Praksis: 1 repræsentant
  • Forskningsenheden for Almen Praksis: 1 repræsentant
  • Dansk Erhverv: 1 repræsentant
  • Sundhedsdatastyrelsen: 1 repræsentant
  • Indenrigs- og Sundhedsministeriet: 1 repræsentant

Sundhedsstyrelsen afleverer den nationalt fastsatte opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud til Indenrigs- og Sundhedsministeriet i f begyndelsen af 2026.

Den nationalt fastsatte opgavebeskrivelse og basisfunktion får sit lovgrundlag i sundhedsloven og er gældende fra 1. januar 2027. Basisfunktionen vil have virkning for almenmedicinske klinikker ved ikrafttrædelsen af en ny aftale med Regionernes Lønnings- og Takstnævn fra senest 1. januar 2027

Der vil derefter være behov for opdatering af opgavebeskrivelsen i takt med udviklingen i det almenmedicinske tilbud, for at skabe balance mellem kravene i opgavebeskrivelsen og det almenmedicinske tilbuds kapacitet, ressourcer og kompetencer.

Fremtidige opdateringer vil ske hvert fjerde år med mulighed for mindre tilpasninger hvert andet år.

Et rådgivende udvalg bestående af blandt andre Dansk Selskab for Almen Medicin, Organisationen af lægevidenskabelige selskaber, regioner, kommuner og patientforeninger vil rådgive Sundhedsstyrelsen om opdateringerne.

Vil du vide mere om Sundhedsstyrelsens arbejde med opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud, er du velkommen til at kontakte enhed for Forebyggelse og det primære sundhedsvæsen på FOPSSST@sst.dk

Sundhedsstyrelsens arbejde med sundhedsreformen

Den 15. november 2024 indgik regeringen en politisk aftale om en sundhedsreform, der skal skabe et stærkere sundhedsvæsen tæt på borgerne og imødegå fremtidens udfordringer.

Sundhedsstyrelsen har en række opgaver forbundet med udmøntningen af sundhedsreformen, blandt andet at udarbejde oplæg til en national sundhedsplan, pakkeforløb for mennesker med kronisk sygdom, en national fastsat opgavebeskrivelse for almenmedicinske tilbud, tværgående kvalitetsstandarder og revidere de eksisterende forebyggelsespakker som led i arbejdet med en folkesundhedslov.

 

Læs mere og få indblik i Sundhedsstyrelsens arbejde med sundhedsreformen

Opdateret 20 NOV 2025