Varieret kost i Vejen styrker borgernes livskvalitet og appetit
Vejen Kommunes Madservice har indført et system, så borgerne selv kan bestemme, hvad ugens menu skal bestå af. Medbestemmelsen har styrket deres livskvalitet og madoplevelse.
Vejen Kommune har etableret et nyt madkomponentsystem for både hjemmeboende borgere og borgere på ældrecentre, som er visiteret til varm mad. Systemet er indført som følge af en centralisering af kommunens køkkendrift. Det nye storkøkken har givet anledning til at tænkte nyt og sætte nye mål for borgernes mad og måltider.
Lederen fra Vejen Kommunes Madservice har været på inspirationstur til en række andre storkøkkener for at få viden om, hvordan et madkomponentsystem bedst kunne blive etableret og designet brugervenligt og tilgængeligt.
Vejen Kommunes Madservice har efterfølgende valgt at tilrettelægge madkomponentsystemet, så borgerne selv kan sammensætte deres ugemenu ud fra 12 forskellige kødretter med dertilhørende sovs, forskellige typer af tilbehør (fx rå kartofler, kartoffelmos, kogte ris og pasta) og en bred vifte af grøntsager. Borgerne har mulighed for selv at vælge alle komponenter i ugemenuen. Hvis borgerne ikke selv ønske at tilrettelægge deres ugemenu, gør Vejen Kommunes Madservice det for dem.
Læs mere om Madservice-Vejen her: Madservice-Vejen
To trin i udviklingen af det nye madkomponentsystem
Udvikling af nyt bestillings- og produktionssystem
Første trin har været at udvikle et nyt bestillings- og produktionssystem, hvor borgerne og modtagerkøkkenerne selv kan sammensætte forskellige madkomponenter til en ugemenu. Vejen Kommunes it-leverandør har bistået med at udvikle det nye styresystem. Der er lagt vægt på, at borgerne har flere forskellige valgmuligheder, så der er noget for enhver smag. Alle borgere skal kunne benytte madkomponentsystemet, og det er muligt at bestille via fysiske bestillingslister, hvis borgerne ikke ønsker at bestille maden digitalt.
Introducér madkomponentsystemet
Næste trin har været at introducere til det nye madkomponentsystem på pårørendeaftener, åbent hus-arrangementer, introduktionskurser og borgermøder for at indføre borgere, medarbejdere fra hjemmeplejen og pårørende i det nye system.