I hjemmeplejen på Amager er borgere med til at ansætte personale
Det giver noget andet til samtalen, når en borger er med til at ansætte det personale, der skal komme i deres hjem, som de gør det i indsatsen ’Slip hjemmeplejen fri’ i Sundparken på Amager. Lillian på 91 år har prøvet det. Og står det til hende, får man kun jobbet, hvis man kommer til tiden.
Da Christina Bilevits i sommer var til jobsamtale, som ansvarlig for Sundparkens nye hjemmeplejeenhed sad en borger med til ansættelsessamtalen. Og selvom hun var til samtale som facilitator og ikke som personale med borgerkontakt, er der ikke noget mærkeligt i, at en borger er med til samtaler. I hvert fald ikke når det gælder ’Slip hjemmeplejen fri’.
Her gøres der op med den vanlige måde at tilbyde hjemmepleje på, og borgerinddragelse er helt centralt. Derfor er borgerne her også med til at bestemme, hvem der skal ansættes. Og det var da også en god oplevelse at have en borger med til samtalen, fortæller hun:
”Det bliver mere en dialog end en egentlig samtale, som jo godt kan være lidt kunstig. Men der sker noget i mødet, når en borger sidder med. Det formelle bliver taget lidt ud, og der kommer også andre spørgsmål med. Borgerne kan være lidt mere bramfri,” siger hun og uddyber:
”Da Lillian var med til ansættelsen af en hjælper, sagde hun fx: ’Jeg kommer altid til tiden – hvad vil du gøre, hvis du ikke kommer til tiden hos mig?’ Det var jo dejligt konkret, men ikke noget, vi ellers havde tænkt at spørge om.”
Lillian er 91 år gammel og har de sidste fem år boet i en ældrebolig i Sundparken. For hende er det vigtigt, at medarbejderne udover at komme til tiden også er ordentlig klædt på til opgaven.
”De skal være fornuftige at tale med og gode til at forklare tingene til de ældre”, siger hun. Det var derfor de ting, hun gik op i, da hun var med til samtalen.
Handler om at skabe en relation til borgeren
I udgangspunktet er det alle, der skal ansættes i Sundparkens nye team, der har en borger med til samtalen. Christina Bilevits forklarer, at det handler om fra begyndelsen at skabe en relation til de borgere, man skal have med at gøre:
”Vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi har borgeren i centrum. Medarbejderne skal arbejde på en anden måde i ’Slip hjemmeplejen fri’ end de skal andre steder, og de er typisk mere ude hos borgeren og afdække deres behov. Derfor er det vigtigt, at der skabes en god relation til borgeren, og så er det jo nærliggende, at borgeren også får en indflydelse på, hvem der skal komme i deres hjem,” siger hun.
Lillian håber på, at medarbejderne kommer kl. 8 og hjælper hende med at tage støttestrømperne på og kl. 17 for at tage dem af. Og skulle de blive forsinket, så vil hun gerne ringes op.
Om projektet
’Slip Hjemmeplejen Fri’ er en idé, der er inspireret af Buurtzorg-modellen fra Holland, og som nu afprøves i to ældreområder i Københavns Kommune. Her kommer tværfaglighed og borgerinddragelse i spil, når personalet og borgere sammen skal fastsætte den daglige gang i to nye hjemmeplejeenheder i byen.
De nye hjemmeplejegrupper er mere selvstyrende, tværfaglige teams. Her gøres medarbejderne fri af regler og får frihed til at planlægge og udføre arbejdet ud fra borgerens aktuelle situation og behov. Lederne arbejder som facilitatorer. Det startede i januar 2021 i Guldbergs Have på Nørrebro og er fra 1.februar 2022 også i gang i Sundparken på Amager. Der er i alt 50 medarbejdere og 200 borgere, der er en del af indsatsen.
Visitationen er ikke længere inde over vurderingen af borgernes behov for personlig pleje og praktisk hjælp. Det gør medarbejderen i dialog med borgere. Medarbejderne arbejder også forebyggende – blandt andet med at forebygge ensomhed.