Restaurantoplevelser skaber smagfulde måltider for ældre i Holstebro Kommune
I Holstebro Kommune er hjemmelavet mad med fokus på smag og udseende blevet en succes. Tiltaget har skabt restaurantoplevelser for ældre borgere i kommunen og sikret en tættere relation mellem borger og personale.
Holstebro Kommune har brugt ideen bag servicedesign til at omskabe Madservice Holstebro. Servicedesign handler om at skabe offentlige serviceydelser med udgangspunkt i brugernes adfærd og behov. I 2008 iværksatte kommunen, i samarbejde med en ekstern antropolog, en gennemgribende undersøgelse af de ældres oplevelser med madservice. Antropologen observerede og interviewede 12 borgere, som modtog madservice i tre dage. Observationen har bl.a. vist, at flere borgere ønskede mere hjemmelavet mad, en større smagsoplevelse og en tættere kontakt til køkkenpersonalet.
På baggrund af borgernes input har Madservice Holstebro valgt at sætte fokus på tre områder: Kommunikation, hjemmelavet mad med smag og appetitvækkende beskrivelser. De tre fokusområder er sammenfattet i et kodeks for, hvordan Madservice Holstebro ønsker at arbejde. Madservice Holstebro har derudover skiftet navn til ’Det Gode Køkken’ for at understrege, at tingene nu skal gøres anderledes end før.Tre trin til at lave restaurantoplevelser
Afdæk borgernes krav, forventninger og oplevelser af madservice
Lyt til borgernes ønsker
Madservice Holstebro har udarbejdet et kodeks eller et ”manifest” på baggrund af borgernes input. Manifestet danner rammen for Madservice Holstebros tilgang og arbejdsmetoder og består af fem faste punkter:
- Vi laver mad, der smager hjemmelavet.
- Vi bruger gode råvarer, som sikrer kvalitet i det samlede måltid.
- Vi tager os tid til retterne, så de når deres fulde potentiale.
- Vi sikrer et køkken i bevægelse gennem løbende inspiration.
- Vi vægter dialog med kunderne, god service og høj madoplevelse.
Involvér plejepersonale og chauffører i kvalitetsløftet
Plejepersonalet er informeret om kvalitetsløftet i Madservice Holstebro og navneskiftet til ’Det Gode Køkken’. De er også orienteret om manifestet og de nye tiltag på personalemøder. Derudover er plejepersonalet inviteret ind i køkkenet, så de selv har kunnet smage på maden og på den måde fortælle om den til borgerne.
Chaufførerne, der leverer maden til borgerne, er orienteret om det øgede fokus på dialog i ’Det Gode Køkken’. Det har været vigtigt, at chaufførerne har været bevidste om, at de er bindeleddet mellem køkkenet og borgerne. Chaufførerne er derfor blevet opfordret til at tale med borgerne, når de leverer maden. Derudover har chaufførerne fået tildelt faste køreruter, så de leverer mad til de samme borgere.