Hvad er dine rettigheder inden for databeskyttelse?
Når dine oplysninger behandles af andre, har du en række rettigheder over for den dataansvarlige, der behandler dine personoplysninger. Du kan her på siden se, hvilke rettigheder du har, hvordan du bruger dine rettigheder, og hvornår du kan forvente svar.
Som registreret har du nogle forskellige rettigheder. Rettighederne har til formål at gøre det gennemsigtigt for dig, så du ved:
- hvornår der behandles oplysninger
- hvilke oplysninger, der behandles om dig
Du kan se, hvilke rettigheder du har, nedenunder. Ellers kan du læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder.
Læs mere om dine rettigheder på datatilsynets hjemmeside
Dine rettigheder
Ret til indsigt
Ret til berigtigelse
Vi skal gøre opmærksom på, at vi ikke kan garantere, at de urigtige oplysninger slettes. Det skyldes, at Sundhedsstyrelsen er underlagt journaliseringspligt, som i visse tilfælde umuliggøre dette.
Vi kan dog i disse tilfælde tilføje et notat, som er tæt tilknyttet de forkerte oplysninger, således at der ikke herskes tvivl om, at der er rettet i de pågældende oplysninger.
Ret til at blive glemt
Ret til indsigelse
Ret til begrænsning af behandling
Ret til at blive orienteret
Ret til dataportabilitet
Ret til ikke-automatisk afgørelse
Ret til sletning/retten til at blive glemt
Sådan bruger du dine rettigheder
Hvornår kan du forvente svar?
Hvis du ønsker at klage
Ønsker du at klage over behandling af dine personoplysninger, skal du henvende dig til Datatilsynet.
Inden du klager, anbefaler både vi og Datatilsynet, at du tager kontakt til os, hvis vi er den dataansvarlige for dine personoplysninger.
Det giver os mulighed for at svare på dine spørgsmål om vores behandling af dine personoplysninger og eventuelt efterkomme dine ønsker, hvis du mener, at vi bør behandle dine oplysninger på en anden måde, end vi gør.
Klageformular
Hvis du vil klage til Datatilsynet, kan du bruge denne formular. Formularen sikrer, at du får givet de oplysninger, der er brug for, i forbindelse med behandling af din klage.