Ernæringsassistenter bringer mad ud til hjemmeboende borgere
I Glostrup Kommune har ernæringsassistenter leveret mad til hjemmeboende borgere. Det har skabt en tæt relation mellem borgere og ernæringsassistenter, og det har været med til at højne kvaliteten af maden.
Fagligheden er i højsædet, når maden leveres af ernæringsassistenter
Tiltaget bunder i et ønske om at forebygge fejl- og underernæring og højne kvaliteten af ydelsen (levering af mad) ved at bringe ernæringsassistenternes faglighed i spil hjemme hos borgeren. Ernæringsassistenterne kan med deres viden om ernæring tilberede og anrette maden rigtigt og samtidig observere, om borgeren spiser maden og spørge ind til borgernes ønsker og behov. Da ernæringsassistenterne også laver maden i køkkenet, kan de aktivt handle på ønskerne fra borgerne.
Det sker på følgende måder:
- Ernæringsassistenternes faglighed bliver bragt i spil, når de vejleder borgerne om mad og ernæring.
- Når ernæringsassistenten kommer indenfor hos borgeren, kan vedkommende tidligt opspore ændringer i borgerens tilstand, som fx vægttab. En generel snak med borgeren kan også spore ernæringsassistenten i retningen af, hvad der er behov for. Fx har nogle borgere fortalt, at de synes, at kødet er sejt. Det kan indikere, at de borgere har problemer med at tygge maden. Her kan ernæringsassistenten kontakte en visitator, som i samarbejde med en diætist vurderer, om der er behov for mad med modificeret konsistens til de borgere.
- Ernæringsassistenterne bringer viden om borgernes situation tilbage til køkkenet, hvor de hurtigt kan tilpasse maden og på den måde imødekomme borgernes ønsker.
Oplæring af ernæringsassistenter
Ernæringsassistenterne er blevet oplært i arbejdet med udbringning af maden gennem sidemandsoplæring. Derudover har ernæringsassistenterne været på et demenskursus, i tilfælde af levering til borgere med en svækket hukommelse.En mindre gruppe af Madservices ernæringsassistenter varetager opgaven med at levere mad til borgere. De sætter pris på opgaven, idet den fungerer som et afbræk fra deres vante arbejdsopgaver, og fordi de nyder at komme hjem til borgerne.
For nogle få ernæringsassistenter har opgaven med at levere mad til hjemmeboende borgere adskilt sig meget fra det, de forstår som deres kerneopgave - nemlig tilberedning af mad i institutions- eller produktionskøkkener. Derfor har man i Glostrup Kommune været opmærksomme på at italesætte, at en del af ernæringsassistenternes kerneopgave er at være med til at sikre, at borgerne får den rette ernæring – både ved at tilberede og levere maden.
Ernæringsassistenternes arbejdsgang følger disse fem trin
Ernæringsassistenterne kører ud på deres rute og leverer maden. Der leveres mad til omkring 50-55 borgere. På en time leveres der mad til omkring 16 borgere.
Hos de fleste borgere går ernæringsassistenten ind til borgeren og sætter maden i køleskabet. Nogle borgere ønsker, at maden sættes uden for hoveddøren. I forbindelse med leveringen taler ernæringsassistenten med borgerne om deres tilfredshed med maden, spørger ind til borgernes ønsker og præferencer og observerer, om borgeren har spist op.
Når maden er leveret, kører ernæringsassistenten tilbage til køkkenet og følger op på observationer og borgerønsker. Enten ved at registrere ændringer direkte i deres system, eller ved at kontakte visitator, hvis der er behov for en målrettet ernæringsindsats.