Plejecenterbeboere i Haderslev inviterer frokostgæster
Beboerne på et plejecenter i Haderslev Kommune inviterer til – og planlægger – frokostselskab for deres medbeboere. Det er bekræftende for både vært og gæster. Initiativet er et led i Haderslev Kommunes indsats for at styrke plejecenterbeboernes værdighed og livsglæde.
Det kan være en fryd at planlægge og glæde sig til et frokostselskab ved at gøre sig klar, klæde sig fint på og afholde frokosten for sine gæster. Det er et element af livet fra før plejecenteret, som mange plejecenterbeboere har savnet. En beboer har for eksempel tidligere været vant til at være værtinde og ofte inviteret gæster til middag ude eller hjemme. Derfor har Sillerup Plejekollegium i Haderslev udviklet Hotel Sillerup, som er et tilbud til beboerne om at invitere deres medbeboere til frokost i plejecenterets kongestue. Ved at give beboerne mulighed for at agere vært og invitere gæster til frokost fastholder plejecenteret et blik for beboernes identitet, værdighed og livsglæde.
Beboeren, der agerer vært, er med til planlægningen og klargøringen af frokosten i det omfang, det er muligt for og ønsket af beboeren. Beboeren har mulighed for at vælge, hvilke medbeboere han eller hun vil invitere til frokost, og hvad menuen skal være. Beboeren kan også være med til at udsende invitationer til gæsterne, dække bord og gøre klar til selskabet. Hvis beboeren for eksempel er kørestolsbruger og ikke har mulighed for at deltage i borddækningen, kan vedkommende møde op samtidig med sine gæster. Det er vigtigt for plejecenterets medarbejdere, at Hotel Sillerup tager udgangspunkt i den enkelte beboers behov og ønsker. Tilbuddet om at invitere medbeboer på frokostselvskab gælder for alle beboere på plejecenteret, men afholdes af en værtsbeboer ad gangen.
Fem trin til at afholde frokostselskab på Hotel Sillerup
Plejepersonalet spørger beboeren, om de vil holde frokostselskab på Hotel Sillerup
Plejepersonale hjælper værtsbeboeren med at planlægge frokostselskabet
Værtsbeboeren sammensætter menuen sammen med sine gæster
En medarbejder fra plejen eller køkkenet og værtsbeboeren dækker op
Beboeren afholder frokostselskab for gæster på Hotel Sillerup
Hotel Sillerup skal forbedre værdighed for plejehjemsbeboerne
Haderslev Kommune har haft besøg af et rejsehold fra Videnscenter for værdig ældrepleje og har i den forbindelse uddannet værdighedsambassadører på to af deres plejecentre. De har til opgave at implementere indsatser, der skal føre til øget værdighed for beboerne. Hotel Sillerup er iværksat som en af den slags indsatser.
Udviklingen af Hotel Sillerup har taget udgangspunkt i Blomsten; en model, der fokuserer på menneskets fem universelle psykologiske behov for inklusion, identitet, trøst, beskæftigelse og tilknytning. Modellen tager udgangspunkt i den enkelte person og dennes livshistorie for at finde frem til lige præcis det, der giver mening for vedkommende. I dette tilfælde har der været fokus på beboere, der savner både værtsrollen, herunder den selvbestemmelse og værdighed det giver at kunne invitere gæster til frokost, og det sammenhold og den glæde, det giver både op til, under og efter frokosten.
Informerede og motiverede medarbejdere, der tror på projektet og bakker op om idéen, er ifølge køkkenlederne helt afgørende for, at det lykkes. Derfor er alle medarbejdere med i processen:
- Plejepersonalet afdækker, hvilke beboere der er interesseret i at være vært på hotellet. De støtter beboerne i at planlægge og arrangere et frokostselskab, og de er repræsenteret i frokostselskabet gennem en ressourceperson.
- Køkkenpersonalet hjælper beboerne med at sammensætte deres ønske til menu, og tilbereder og serverer frokosten for gæsterne.
- Plejecenterets køkkenleder har en tovholderfunktion og sørger for den overordnede koordinering.