xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 54 54">
Gå til indhold

Skærme fylder mere i vores liv, og det kan påvirke vores mentale sundhed og trivsel

Sundhedsstyrelsen offentliggør i dag nye anbefalinger om brug af skærm både i form af generelle anbefalinger og til forældre med hjemmeboende børn. Der er særligt fokus på de mindste børn, hvor anbefalingerne er skærpet.

09 OKT 2023

Smartphones, tablets og computere er blevet en naturlig del af vores hverdag, og brugen af skærm er steget i alle aldersgrupper i Danmark de sidste 10 år, særligt blandt unge.

Sundhedsstyrelsen har set nærmere på en række nye undersøgelser om, hvad brugen af skærme betyder for vores søvn, fysiske aktivitet, stress, sociale relationer og ikke mindst for fællesskaberne i hverdagen. På den baggrund har Sundhedsstyrelsen revideret anbefalingerne om brug af skærm.

”Det er vigtigt, at vi alle er bevidste om, hvor meget skærmbrug fylder i dagligdagen, og den måde vi bruger skærmene på. Gør de noget godt for vores relationer og mentale trivsel, eller mister vi noget andet vigtigt socialt samvær på grund af dem? Derudover bør forældre være ekstra opmærksomme på, om brugen af skærm i familien påvirker deres børns udvikling og trivsel. Specielt har børn under to år som udgangspunkt ikke gavn af at se på en skærm,” siger sektionsleder Maja Bæksgaard Jørgensen.

Det medfører skærpede anbefalinger til de mindste børn:

”Vi ved, hvad der skal til, for at børn får en god udvikling, og det skal der være tid til. Børn og unge skal have et sundt liv med tilstrækkelig søvn og fysisk aktivitet, ligesom de skal have mulighed for at indgå i fællesskaber, der har en positiv betydning for deres trivsel. Forældre skal samtidig være opmærksomme på deres egne skærmvaner i hjemmet, fordi deres kontakt med børnene har stor betydning, og fordi de er rollemodeller, når der skal opbygges gode vaner også i forhold til skærmbrug", siger sektionsleder Maja Bæksgaard Jørgensen.   

Anbefalingerne bygger på litteraturstudier ud fra internationale videnskabelige artikler samt danske og nordiske rapporter, der fokuserer på søvn, fysisk aktivitet og stress samt relationer og fællesskaber. Derudover har der været nedsat en arbejdsgruppe, der har rådgivet om anbefalingen vedrørende børn under to år, og der har været inddraget en række eksperter til at kvalificere ordlyden i anbefalingerne.

På Sundhedsstyrelsens hjemmeside er det i to notater beskrevet, hvilken viden der danner baggrund for anbefalingerne.

I midten af oktober følges anbefalingerne op med en informationsindsats til forældre om, hvordan de kan omsætte anbefalingerne til praksis i hjemmet.

Læs anbefalingerne om skærmbrug

Læs notaterne med anbefalinger om skærmbrug

Læs om Nationalt Center for Mental og Digital Sundhed

 

Hvad betyder brug af skærm i anbefalingerne?

"Brug af skærm" bruges her om aktiviteter med tablet, computer, mobiltelefon og TV. Det betragtes eksempelvis ikke som skærmbrug at tale i telefon eller lytte til musik.

 

Undersøgelserne der ligger til grund for anbefalingerne, har fokus på brug af skærm i fritiden og hjemmet i forhold til temaerne:

  • Søvn
  • Fysisk aktivitet
  • Sociale relationer
  • Stress og Fællesskaber 
  • Problematisk gaming.

Tal for skærmtid og for søvn

 

Skærmbrug blandt de 0-6-årige

  • 66 % af de 2-årige bruger tablet eller smartphone på en typisk hverdag, og 31 % af disse bruger skærmen mere end ½ time. For samme målgruppe bruger 86 % tv eller pc på en typisk hverdag, og næsten 39 % bruger skærmen mere end ½ time. (SPOR – Børns udvikling og trivsel gennem livet, VIVE, 2021)
  • Andelen af 3-årige, som bruger mere end 1 time om dagen på computer, tv, YouTube eller iPad er steget fra 29 % i 2009 til 52 % i 2021. (SPOR – Børns udvikling og trivsel gennem livet, 2021)

 

Skærmbrug blandt børn og unge

  • Andelen af 11-19-årige, der bruger mere end 4 timer om dagen (skole og fritid) på computer, tv, YouTube osv., er steget fra 14 % i 2017 til 41 % i 2021. Samtidig er der sket et fald i børn og unges fysiske samvær i alle aldersgrupper. (Børn og unge i Danmark, Velfærd og trivsel 2022, VIVE)
  • Piger i 9. klasse har i hverdagen et dagligt forbrug på sociale medier på 3 timer og 10 minutter. Drenge bruger især tid på smartphonespil og gaming samt at se film, serier og YouTube (2 timer og 39 minutter). (Skolebørnsundersøgelsen 2022)
  • En fjerdedel af drengene gamer mindst 4 timer dagligt i fritiden, mens 31 % af piger bruger mindst 4 timer på sociale medier. Knap en femtedel af både drenge og piger bruger mindst 4 timer dagligt på at se film, serier, YouTube eller andet underholdning (Skolebørnsundersøgelsen 2022).
  • I weekenden stiger det daglige forbrug på alle skærmaktiviteter for både drenge og piger med undtagelse af informationssøgning (Skolebørnsundersøgelsen 2022). 
  • Drenge oplever at have flere regler for skærmbrug i hjemmet end piger både i hverdage og weekend. Andelen, der har regler i hjemmet, falder med stigende klassetrin (Skolebørnsundersøgelsen 2022).

 

Søvnvaner

  • I alt 80,6 % af unge mænd i alderen 16-24 år angiver, at årsagen til, at de ikke får søvn nok til at føle sig udhvilet, er, at de kommer for sent i seng på grund af underholdning fra mobiltelefon, tablet, computer, spillekon-sol eller tv. (Søvn, Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen 2021)

  • 60,9 % af unge kvinder angiver, at de ikke får søvn nok til at føle sig udhvilet, er, at de kommer for sent i seng på grund af underholdning fra mobiltelefon, tablet, computer, spillekonsol eller tv. (Søvn Sundheds- og sygelighedsundersøgelsen 2021)