Bedre måltider til ældre
Rammer om måltidet
Lokale spisegrupper løfter ældres livskvalitet i Syddjurs
Syddjurs Kommune har etableret lokale spisegrupper for ældre på kommunens trænings- og aktivitetscentre. Spisegrupperne har forebygget ensomhed og styrket livskvaliteten hos borgerne.
Opdateret 11 OKT 2021
Syddjurs Kommune har igangsat et initiativ, der skal mindske ensomhed og skabe livsglæde blandt ældre borgere. Syv spisegrupper – en på hver af kommunens aktivitets- og træningscentre – skal medvirke til, at borgerne bevarer appetitten og skabe gode rammer om måltidet.
En spisegruppe består af 10-15 borgere fra det samme lokalområde. To frivillige ”måltidsværter” faciliterer fællesspisningen ved at dække bordene på en hyggelig måde og sikre samtale omkring bordet ved fx at bringe hverdagsemner op.
Spisegrupperne er åbne for alle, og grupperne mødes med fast kadence og spiser frokost sammen i aktivitets- og træningscentrenes caféer. Nogle spisegrupper mødes fast hver uge, mens andre spisegrupper mødes hver 14. dag.
Det er Køkken Syddjurs, der leverer maden til spisegrupperne.
Temadage gør de frivillige til måltidsværter
Hvert halve år faciliterer tovholderen en temadag for de frivillige, så de kan blive klædt på til rollen som måltidsværter. Temadagene har fokus på, hvordan det gode måltid i spisegrupperne kan understøttes. En temadag handlede fx om, hvad rollen som måltidsvært indebar, mens en anden temadag udgjorde en inspirationstur til Aarhus Kommune, som også afholdt spisegrupper.
Planlægningen af spisegruppen består af seks trin
Tovholderen rekrutterer frivillige måltidsværter og borgere
Tovholderen rekrutterer frivillige måltidsværter og borgere til spisegrupper. Tovholderen har udarbejdet to postkort, der er blevet brugt i rekrutteringen. Læs mere om postkortene i boksen nedenfor.
Tovholderen opstarter borgere i spisegrupper
Hvis en borger ønsker at deltage i en spisegruppe, kontakter borgeren eller hjemmeplejen tovholderen. Tovholderen tager herefter en indledende dialog med borgeren enten fysisk eller pr. telefon. Derudover er tovholderen med første gang, borgeren deltager i spisegruppen. Dette er med til at sikre en tryg opstart i spisegruppen.
Måltidsværterne forbereder spisegrupper
Om morgenen ringer måltidsværterne til de borgere, som har svært ved at huske, for at minde dem om, at de skal mødes med spisegruppen senere.
Kl. 11.00 tager den ene måltidsvært ud til caféen og dækker et hyggeligt bord. Måltidsværten dækker bordet med rødternede dækkeservietter, så borgerne tydeligt kan se, hvor spisegruppen skal sidde. Nogle spisegrupper har valgt at forudbestille maden hos Køkken Syddjurs. I disse spisegrupper anretter måltidsværten frokosten på fade, inden borgerne ankommer. Den anden måltidsvært henter de borgere, som er gangbesværet og har brug for støtte.
Borgerne ankommer til spisegrupper
Kl. 11.30 ankommer borgerne. De spisegrupper, som ikke har forudbestilt maden, køber dagens menu i caféen. Måltidsværterne sørger for, at der er en god og hyggelig samtale om bordet under måltidet. De spørger fx ind til borgernes interesser og livshistorier. Efter fællesspisningen drikker spisegruppen en kop kaffe.
Spisegruppen beslutter, om maden skal forudbestilles
Spisegruppen beslutter, om der skal forudbestilles mad til næste gang eller ej. Måltidsværterne er ansvarlige for at bestille maden fra Køkken Syddjurs. Spisegruppen vælger maden fra en menuplan.
Måltidsværterne afrunder aktiviteten
Aktiviteten afsluttes ca. kl. 13.30. Måltidsværterne rydder af bordet og noterer i en logbog, der er placeret i caféen, hvordan aktiviteten er gået. Måltidsværterne noterer fx antallet af deltagere, nye idéer til samtaleemner, og om der er blevet bestilt mad. Måltidsværterne anvender logbogen, når de forbereder næste fællesspisning i spisegruppen.
Hvis der er opstået spørgsmål eller udfordringer i løbet af aktiviteten, kontakter måltidsværterne tovholderen.