Flere korte e-læringsmoduler om populære metoder til ældreplejen
Sundhedsstyrelsen har udvidet kataloget af korte e-læringsmoduler om faglige metoder og redskaber til at arbejde systematisk med borgerens trivsel og værdig ældrepleje.
I foråret udkom fire gratis, korte e-læringsmoduler om nogle af de vigtigste metoder i Videnscenter for værdig ældreplejes værktøjskasse, der er udviklet i samarbejde med værdigheds- og demensrejseholdene. Idéen var, at de kan bruges som en del af kompetenceudviklingen af medarbejdere i ældreplejen, og de fik en flot modtagelse.
Nu supplerer vi med fem nye, korte e-læringsmoduler. De fem nye moduler omhandler:
- Fem faktorer, der påvirker vores adfærd
- Kontakt før opgave
- Forstå og forebyg konflikter
- Lytte og spørge med den anden i centrum
- Rådgivningsmodellen
De korte e-læringsmoduler kan bruges af medarbejdere i ældreplejen og ses sammen eller hver for sig. E-læringsmodulerne er gode til at sætte gang i faglige refleksioner og nysgerrighed om borgerne og samarbejdet i afdelingen.
Sæt gang i den faglige udvikling
Metoderne og redskaberne, som præsenteres i e-læringsmodulerne, kan hjælpe jer med at arbejde mere systematisk med værdig ældrepleje. I kan læse mere om de enkelte metoder i faktaboksen nederst på siden.
”Når jeg møder medarbejdere i praksis, er de ofte optaget af situationer, hvor der er ændringer i en borgers adfærd, og hvor de oplever, at situationen er fastlåst, og deres løsninger ikke virker. Det kan fx handle om en borger, der bliver vred i bestemte situationer, eller at nogle medarbejdere har sværere med at lykkes med personlig pleje hos en borger end andre medarbejdere. Her kan redskaberne hjælpe dem til at se situationen anderledes og forstå borgerens adfærd,” siger Lotus Sonnenborg, konsulent på Demensrejseholdet, og fortsætter:
”En god måde at arbejde med e-læringen på, er at vise dem til hele teamet og bagefter bruge den nye viden til at tale om konkrete borgere. Det kan give en hel arbejdsplads et nyt fælles sprog for, hvordan man taler om svære situationer, og hvordan man griber det an, når de opstår.”
Det praktiske
Hvert læringsmodul varer cirka fem minutter, og I bliver introduceret til metodens formål og får vist, hvordan metoden kan bruges på en konkret situation.
E-læringsmodulerne kan bruges af medarbejdere, der søger inspiration til deres daglige arbejde, og de kan også anvendes af grupper på arbejdspladsen, hvis man fx skal have genopfrisket, hvordan Rådgivningsmodellen kan bruges til at give en kollega faglig sparring om en borger.
E-læringsmodulerne er gratis og kan bruges både af medarbejdere i hjemmeplejen og på plejehjem. For at tilgå kurserne vil du blive bedt om at oprette et login.
Lidt om metoderne
Kontakt før opgave viser fem elementer til at opbygge en god og tillidsfuld relation til borgeren, så dagligdagens opgaver kan udføres i et værdigt samarbejde, der sikrer borgerens selvbestemmelse.
Forstå og forebyg konflikter er et redskab til at forhindre og håndtere konflikter.
Lytte og spørge med den anden i centrum er en metode til at åbne op for nye forståelser af situationer og handlemuligheder i samarbejdet med borgerne.
Rådgivningsmodellen er en model til faglig sparring, hvor du veksler mellem at sætte din egen faglige viden i spil og din kollegas viden i centrum, så dine råd passer til situationen.
Se alle videnscentrets redskaber