Kursus supplerer forebyggende hjemmebesøg i Roskilde
I Roskilde Kommune deltager ældre borgere i kurset ”Et godt seniorliv”, som enten erstatter eller supplerer de traditionelle forebyggende hjemmebesøg. På kurset får de nye bekendtskaber og deler erfaringer i en inspirerende dialog, som ikke er mulig ved de forebyggende hjemmebesøg.
Kurset ”Et godt seniorliv” er et tilbud til alle borgere over 65 år i Roskilde Kommune. I kommunen har de valgt at have en proaktiv tilgang til borgere, der er fyldt 75 år. Borgere over 75 år, bliver inviteret til kurset via et telefonopkald, hvor en sundhedskonsulent informerer borgerne om kurset. Sundhedskonsulenterne er sygeplejersker eller fysioterapeuter. Ifølge sundhedskonsulenterne er det personlige opkald vigtigt for at skabe en relation til borgerne, og opkaldet giver samtidig mulighed for en faglig vurdering med fokus på tidlig opsporing af fx funktionstab eller skrøbelighed.
Borgere under 75 år bliver introduceret til kurset via fx annoncer i lokalaviser, infoskærme på sundhedscenteret eller hos praktiserende læge. De har mulighed for selv at tilmelde sig.
Se et eksempel på information til infoskærme her
Kurset bliver afholdt på det lokale sundhedscenter og varer 2,5 time. Der deltager 10-12 borgere pr. kursus, og hver borger deltager én gang. Formålet er at give seniorer viden om og inspiration til at leve et bedre og sundere seniorliv samt at styrke deres handlekraft i forhold til sund aldring.
Kurset består af oplæg med slides om den sociale, mentale og fysiske sundhed, hvor særligt kost og ernæring fylder meget. Oplægget bliver suppleret af en løbende dialog blandt deltagerne, der opfordres til at stille spørgsmål og byde ind med egne oplevelser eller erfaringer. På kurset er der mulighed for dialog og direkte relationsdannelse mellem borgerne, hvilket ikke er muligt på samme måde ved et forebyggende hjemmebesøg.
I tilfælde af, at borgeren ikke møder op til kurset, kontakter sundhedskonsulenten borgeren for at tjekke op på borgerens situation, og de aftaler eventuelt et forebyggende hjemmebesøg, hvis det er mere passende for borgeren.
Se eksempel på arbejdsgang for sundhedskonsulenter
Se eksempel på en beskrivelse af koordinatorfunktionen
Sundhedskonsulenterne følger fire trin for at afholde kurset "Et godt seniorliv"
Kontakter borgerne
Borgere over 75 år, får et personligt opkald fra en sundhedskonsulent fra afdelingen for sundhed til ældre i kommunen. Over telefonen præsenterer sundhedskonsulenten borgeren for kurset og det forebyggende hjemmebesøg. I den forbindelse aftales en dato, hvor borgeren kan deltage i kurset eller der aftales en dato for hjemmebesøg.
Hvis borgeren ikke besvarer opkaldet, får hun eller han tilsendt et brev med en invitation til kurset på en specifik dato. Borgeren modtager brevet 2-3 uger før kurset og skal framelde sig, hvis hun eller han ikke har lyst eller er forhindret i at deltage den pågældende dato.
Se eksempel på arbejdsgang ift. borgere over 75 år samt et eksempel på et brev med indbydelse til kursus
Forbereder kursus
Før hver kursusgang gennemlæser sundhedskonsulenten slides og noter til kursusoplægget om de fysiske, sociale og mentale aspekter ved aldring. Som en del af forberedelsen indsamler sundhedskonsulenten en række materialer og pjecer, fx om kostråd, alkoholvaner i ældrelivet, gratis tilbud i sundhedscenteret eller om frivillige tilbud i kommunen mv., ligesom ved de forebyggende hjemmebesøg.
Afholder kursus
Sundhedskonsulenten laver indledningsvis en forventningsafstemning med deltagerne, der ofte har konkrete emner, de gerne vil drøfte. Derefter gennemgår sundhedskonsulenten slides, der bl.a. indeholder små videoer eller test. Sundhedskonsulenten har fokus på at tilpasse indholdet til deltagernes behov, hvilket betyder, at nogle emner fylder mere end andre på forskellige kursusgange. Derudover har sundhedskonsulenten særligt øje for at formidle sammenhænge mellem forskellige emner, fx at kost har betydning for udbyttet af træning.
Sundhedskonsulenten faciliterer dialogen på kurset og skaber rammer, hvor alle deltagere har mulighed for løbende at stille spørgsmål. Ved afslutning laver sundhedskonsulenten en kort opsamling på kursets indhold, hvorefter deltagerne kan stille spørgsmål i plenum eller privat. De kan fx ønske hjemmebesøg.
Dokumenterer borgernes deltagelse og vurderer behov for opfølgning
Efter kurset dokumenterer sundhedskonsulenten borgernes deltagelse i borgernes omsorgsjournal. Det er vigtig dokumentation, da kurset kan fungere som erstatning for de forebyggende hjemmebesøg, som kommunen skal tilbyde borgerne. Samtidig foretager sundhedskonsulenten en faglig vurdering af, om der er behov for yderligere opfølgning, fx hjemmebesøg nu eller om et år. Det kan være relevant, hvis borgeren føler sig ensom, har inkontinensproblemer eller hvis ægtefællen er syg. Sundhedskonsulenten foretager den faglige vurdering med udgangspunkt i lovgivningen, kommunens kvalitetsstandarder og i samråd med borgeren.
Hvis der ikke er behov for opfølgning, vil næste kontakt/tilbud om besøg ske, når borgeren er fyldt 80 år.
Se Sundhedsstyrelsens nyeste vejledning om forebyggende hjemmebesøg